Kirjallisuuspiiri: Henna Raatikainen

12.10.2022 Helsnki, Kirjailija Henna Raatikainen. Kustantamo S&S.

Kuva: Kustantamo S&S.

Henna Raatikainen tarkastelee tietoteoksessaan Kuinka baletti nousi jaloista päähäni rakastettua ja perinteikästä taiteen lajia, klassista balettia. Raatikainen harrasti balettia tavoitteellisesti koko lapsuutensa ja nuoruutensa. Hän pohtii, mikä baletissa edelleen kiehtoo meitä, vaikka sen suosituimpien teosten muoto ja kieli ovat muuttuneet vain vähän vuosisatojen kuluessa. Mikä tekee äärimmäisestä hallinnasta ja kurinalaisuudesta kaunista?

Kuinka baletti nousi jaloista päähäni on rakkaudentunnustus baletille ja samalla kuvaus kauneuden raadollisesta hinnasta. Henna Raatikainen on helsinkiläinen kirjoittaja ja valtiotieteiden maisteri, joka on toiminut pitkään elokuvien ja tanssin parissa muun muassa esseistinä, kriitikkona, toimittajana ja viestintäsuunnittelijana. Hänen tekstejään on julkaistu kirjallisuus- ja kulttuurilehdissä.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 3.4.2023 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kirjallisuuspiiri: Susanna Hast

Susanna Hast tutkii omakohtaisessa esikoisromaanissaan Ruumis/huoneet väkivallan ja trauman mekanismeja ja sitä naisia vastaan käytävää hiljaista sotaa, josta ei jää merkintöjä historiankirjoihin. Teos näyttää, miten ruumis muistaa sen mitä kieli..

Kirjallisuuspiiri: Tapio Lahtero