Litteraturcirkel: Janne Saarikivi

Janne Saarikivi kuva Juho Sallinen

Kuva Juho Sallinen

I årets första litteraturcirkel berättar Janne Saarikivi om sitt verk Hankalat sanat (Teos 2023). Boken vrider och vänder på den politiska terminologin och berättar med en språkvetarens noggrannhet och humoristens allvarliga grepp hur utmaningar, projekt, kommuner och domstolar har förändrat sin betydelse från tid till tid och hur även de modernaste nyhetsorden bär med sig vår gemensamma historia. På litteraturcirkeln intervjuas Saarikivi av Teos VD Nina Paavolainen.

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

OBS: Årets första litteraturcirkel ordnas undantagsvis i sal Porthania PIV (Suomen Laki).

Måndag 12.2.2024 klockan 17-18, Porthania PIV (Suomen Laki, Universitetsgatan 3). Du kan också följa evenemanget via direktsändning.

Liknande händelser

Kuva: Miikka Pirinen

Litteraturcirkel: Vappu Kannas

Den känsliga, kraftfulla romanen Kimalaisten kirja (S&S 2023) ger liv åt den banbrytande poeten Emily Dickinsons livsmiljö i slutet av 1800-talet. Vappu Kannas verk baserar sig på verkliga personer och händelser. Det har ett vackert, poetiskt språk s..