Kirjallisuuspiiri: Janne Saarikivi

Janne Saarikivi kuva Juho Sallinen

Kuva Juho Sallinen

Kevätkauden ensimmäisessä kirjallisuuspiirissä on vieraana kielitieteilijä, filosofian tohtori Janne Saarikivi keskustelemassa uudesta teoksestaan Hankalat sanat (Teos 2023). Saarikivi on ahkera yhteiskunnallinen keskustelija ja kolumnisti, ja hän on toiminut aiemmin myös Helsingin yliopiston Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitoksen professorina.

Hankalat sanat koostuu 23 kolumnista ja esseestä, joissa Saarikivi haravoi politiikan sanastoa ja kertoo kielitieteilijän tarkkuudella ja humoristin vakavalla otteella, miten haasteet, hankkeet, kunnat ja käräjät ovat muuttaneet merkitystään ajasta aikaan. Muodikkaimmatkin uudissanat kantavat mukanaan yhteistä historiaamme. Henkilökohtaiset tekstit sisältävät myös etymologisen katsauksen käsiteltyihin sanoihin, jotka ovat välillä hassuja, joskus kylmääviä, mutta jotka yhtä kaikki vaikuttavat väkevästi maailmaan ja siihen, kuinka me siitä ajattelemme. Kirjallisuuspiirissä Janne Saarikiveä haastattelee Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

HUOM: Kevään ensimmäinen kirjallisuuspiiri kokoontuu poikkeuksellisesti Porthanian salissa PIV (Suomen Laki).

Maanantai 12.2.2024 kello 17-18, Porthania PIV (Suomen Laki, Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa