Litteraturcirkel: Leena Krohn

Leena Krohn kuva Liisa Takala

Kuva: Liisa Takala

Leena Krohns omfattande produktion innehåller romaner, barnböcker, noveller och essäer. Den Finlandia-belönade författarens senaste verk Sydänystävä (Teos 2024) är en tidlös barnbok i diktform om utanförskap och vänskapens kraft. Krohn har också gjort illustrationerna till boken. På litteraturcirkeln intervjuas Krohn av Teos VD Nina Paavolainen.

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

Måndag 13.5.2024 klockan 17-18, Porthania PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa tillställningen via direktsändning.

Liknande händelser