Litteraturcirkel: Meri Valkama

Meri Valkama kuva Perttu Saksa

Kuva: Perttu Saksa

Vad tänker Tarja Halonen om sina tidigare beslut och bl.a. sitt förhållande till Putin? Vad får den åttioåriga presidenten att fortsätta resa runt i världen och dess krishärdar? Meri Valkama följde Halonens arbete under året och hennes bok Perinnönjako – Keskusteluja Tarja Halosen politiikasta (S&S 2024) grundar sig på deras diskussioner. På litteraturcirkeln intervjuas Valkama av S&S förläggare Mirjam Ilvas.

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

Måndag 8.4.2024 klockan 17-18, Porthania PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa evenemanget via direktsändning.

Liknande händelser

Kuva: Miikka Pirinen

Litteraturcirkel: Vappu Kannas

Den känsliga, kraftfulla romanen Kimalaisten kirja (S&S 2023) ger liv åt den banbrytande poeten Emily Dickinsons livsmiljö i slutet av 1800-talet. Vappu Kannas verk baserar sig på verkliga personer och händelser. Det har ett vackert, poetiskt språk s..