Litteraturcirkel: Minna Lindgren

MinnaLindgren

Iina Suvirimpi går raskt fram på sin akademiska karriär: hennes doktorsavhandling om kompositörsgeniet Paavo Keistiö kräver ett mäktigt intervjuarbete. Hon får inget stöd från universitetet då den humanistiska fakulteten håller på att svälta ihjäl under krav på förändring. Dessutom uppenbarar sig en konstig kvinna i hennes kök som försvårar forskningsarbetet. Minna Lindgrens senaste roman Sävelsinkö är en vis och humoristisk roman om hur svårt människor har att förstå varandra och på hur olika sätt man kan se på ett livsverk.

Minna Lindgren är en mångsidig författare och journalist, vars förra roman Armon Anneli (2021) förundrade sig över djur- och människo-läkarvetenskapen. Hon har även skrivit den mycket populära serien Ehtoolehto som översatts till nästan 20 språk. Lindgren är en älskad operakonnossör, som bland annat skrivit libretton till Iiro Rantalas oopperor.

I Litteraturcirkeln fördjupar man sig i litteraturens olika genrer och författarna själva presenterar sina nya verk. På måndagar är tyngpunkten i skönlitteratur och under tisdagar presenteras faktaböcker som baserar sig på Helsingfors universitets forskares arbete. Programmet för måndagskvällarna har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. Ansvariga för tisdagarnas forskarprogram är humanistiska fakultetens dekan, professorn i facklitteratur Pirjo Hiidenmaa och Finlands facklitterära författere rf:s tidigare ordförande, professor emeritus Markku Löytönen.

Måndag 8.5.2023 klockan 17-18, Porthania II (Universitetsgatan 3). Du kan också följa med tillställningen på distans.

Liknande händelser

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Litteraturcirkeln: Susanna Hast

Susanna Hast undersöker i sin självbiografiska debutroman Ruumis/huoneet mekanismerna kring våld och trauma och det tysta kriget mot kvinnor som inte beskrivs i historieböckerna. Verket visar hur kroppen kommer ihåg saker som språket inte alltid når. Ro..