Kirjallisuuspiiri: Minna Lindgren

MinnaLindgren

Iina Suvirimpi etenee akateemisella urallaan: väitöstutkimus säveltäjänero Paavo Keistiöstä vaatii mittavaa haastattelurupeamaa. Yliopistolta tukea ei heru, sillä jatkuvien muutospaineiden alla oleva humanistinen tiedekunta näyttää kuihtuvan kuoliaaksi. Kaiken lisäksi Keistiön kotiin ilmestyy tuon tuosta outo nainen, joka jo läsnäolollaan vaikeuttaa tutkimuksen tekemistä. Minna Lindgrenin uutuusteos Sävelsinkö on viisas ja humoristinen romaani ihmisten keskinäisen ymmärtämisen vaikeudesta ja siitä, kuinka eri tavoin kokonaista elämäntyötä voidaan katsoa.

Minna Lindgren on monipuolinen kirjailija ja toimittaja, jonka edellinen romaani on eläin- ja ihmislääketiedettä ihmettelevä Armon Anneli (2021). Hän on kirjoittanut suursuositun Ehtoolehto-sarjan, jota on käännetty lähes 20 kielelle. Lindgren on rakastettu oopperantuntija, joka on myös kirjoittanut librettoja mm. Iiro Rantalan säveltämiin oopperoihin. Hänen viimeisin teoksensa on jymymenestykseksi noussut Minun oopperani (2022).

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 8.5.2023 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kirjallisuuspiiri: Susanna Hast

Susanna Hast tutkii omakohtaisessa esikoisromaanissaan Ruumis/huoneet väkivallan ja trauman mekanismeja ja sitä naisia vastaan käytävää hiljaista sotaa, josta ei jää merkintöjä historiankirjoihin. Teos näyttää, miten ruumis muistaa sen mitä kieli..

Kirjallisuuspiiri: Tapio Lahtero