Litteraturcirkeln: Anna Kortelainen

Anna Kortelainen

I Litteraturcirkeln diskuteras Anna Kortelainens verk: Uusi Viipuri. Tänk om fortsättningskriget inte skulle ha utbrutit och planerna för grundandet av en ny stad, för de evakuerade, i Viborg hade gått i uppfyllelse? Hur engagerarde sig den unga Urho Kekkonen i detta? Förutom dessa teman ser verket på en alternativ historia och reflekterar över hur ett Nytt Viborg kunde ha sett ut. Förläggare Anna Baijars intervjuar. Obligatorisk anmälan.

Programmet för höstens litteraturcirklar är planerat av Anna Baijars och Touko Siltala. Anna Baijars är verkställande direktör och förläggare för förlaget Gummerus. Utöver litteratur inspireras hon av musik, havet och förändringar inom bokbranschen. Touko Siltala är förläggare vid förlaget Siltala. Under den största delen av sin karriär har han arbetat med inhemsk litteratur men börjar intressera sig ännu mera för betydande översatt litteratur, biografier och historisk forskning.

Anna Kortelainens bok Uusi Viipuri kan köpas till rabatterat medlemspris 23 € (norm. 26,20 €), antingen på plats under tillställningen eller på Adlibriksen sidor genom länken under. Anna Kortelainen signerar böcker på plats efter tillställningen.

Måndag 11.10.2021, kl. 17, Forsthuset sal 1, Unionsgatan 40, Helsingfors.

Liknande händelser

Kuva: Helen Korpak

Litteraturcirkeln: Annika Luther

Författare och biolog Annika Luther berättar om sitt verk Rukiin viljava historia (Rågen. En spretig historia). Till sin utbildning är Luther biolog och arbetar som lektor i biologi, geografi och humanekologi vid Tölö gymnasium. Sedan tidigare har tre ro..