Litteraturcirkeln: Salla Leponiemi

Salla Leponiemi

I Litteraturcirkeln disskuterar vi Salla Leponiemis verk: Niin kauan kuin tunnen eläväni. Målare Elin Danielson. Varför har vi nuförtiden så dålig kännedom om Elin Danielson-Gambogi som under sin samtid var mycket känd och fick ett stort erkännande som en av guldålderns konstnärer. Den färgfyllda biografin Niin kauan kun tunnen eläväni har skrivits av konsthistorikern och sångaren Salla Leponiemi. Hon diskuterar Daniel-Gambogis liv, konst och kärlekar med förläggaren Anna Baijars. Obligatorisk anmälan.

Programmet för höstens litteraturcirklar är planerat av Anna Baijars, verkställande direktör och förläggare för förlaget Gummerus och Touko Siltala, förläggare vid förlaget Siltala.

Måndag 13.9.2021, kl. 17, Forsthuset sal 1, Unionsgatan 40, Helsingfors.

Liknande händelser

Litteraturcirkeln: Anna Kortelainen

I Litteraturcirkeln diskuteras Anna Kortelainens verk: Uusi Viipuri. Tänk om fortsättningskriget inte skulle ha utbrutit och planerna för grundandet av en ny stad, för de evakuerade, i Viborg hade gått i uppfyllelse? Hur engagerarde sig den unga Urho Kekk..

Litteraturcirkeln: Henrik Meinander