Litteraturcirkels forskartisdag: Anne Mäntynen

Anne Mäntynen

Man talar ofta om facklitteratur som en enhetlig helhet, även om den innehåller många olika grenar. Professorn i facklitteratur, FD Anne Mäntynen har redigerat tillsammans med Ida Henritius och Olli Löytty verket Tietokirjallisuuden lajit ja rajat (Gaudeamus 2023), som närmar sig facklitteratur ur litteratur- och språkforskningens perspektiv och skissar upp en forskningsbaserad bild av det mångsidiga fältet för facklitteratur. På litteraturcirkels forskartisdag intervjuas Mäntynen av professor emeritus Markku Löytönen.

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdag 20.2.2024 klockan 17-18, Porthania PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa tillställningen via direktsändning.

Liknande händelser

Litteraturcirkel: Mirkka Lappalainen

Mirkka Lappalainen är en prisbelönta forskare och hennes historiska true crime-deckare Smittenin murha (Siltala 2022) berättar om sin tids mest upprörande finländska mordfall. Det gjorde den avlägset belägna herrgården i Borgå vida känd för alla, oc..

Litteraturcirkels forskartisdag: Veli-Pekka Tynkkynen