Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Anne Mäntynen

Anne Mäntynen

Kevään ensimmäisen Kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieraana on Helsingin yliopiston tietokirjallisuuden ja tietokirjoittamisen tutkimuksen professori FT, dosentti Anne Mäntynen. Hän kertoo yhdessä Ida Henritiuksen ja Olli Löytyn kanssa toimittamastaan teoksesta Tietokirjallisuuden lajit ja rajat (Gaudeamus 2023), joka lähestyy tietokirjallisuutta kirjallisuuden- ja kielentutkimuksen näkökulmista ja piirtää tutkimukseen perustuvan kuvan tietokirjallisuuden monipuolisesta kentästä.

Yleistajuisen ja tieteellisen kirjallisuuden eroista on viime aikoina käyty julkista keskustelua, jossa on pohdittu muun muassa lähteiden merkitsemisen tarvetta. Vaikka tietokirjallisuus sisältää eri lajeja elämäkerroista kädentaito-oppaisiin ja matkakertomuksista tutkimuskirjallisuuteen, puhutaan siitä usein yhtenäisenä kokonaisuutena. Moni teos sijoittuu tieto- ja kaunokirjallisuuden välimaastoon. 13 eri tutkijoiden kirjoittamaa artikkelia sisältävä Tietokirjallisuuden lajit ja rajat valottaa muuan muassa, miten kokemusta ja tutkimustietoa käsitellään eri kirjallisuudenlajeissa. Miten lajien rajoista neuvotellaan, ja millaista kitkaa silloin syntyy?

Suomen tietokirjailijat ry:n kanssa yhteistyössä julkaistu Tietokirjallisuuden lajit ja rajat on yhdistyksen 40-vuotisjuhlajulkaisu, ja siitä on hyötyä niin opettajille kuin kirjailijoille, mutta myös kaikille, jotka haluavat ymmärtää tietokirjallisuutta paremmin.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Huom. tapahtuman ajankohta on vaihtunut joulukuussa alun perin ilmoitetusta.

Tiistai 20.2.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Syyskuu

Syyskuun kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja t..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Lokakuu

Lokakuun kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja t..