Litteraturcirkels forskartisdag: Veli-Pekka Tynkkynen

Veli-Pekka Tynkkynen

Kopplingen mellan energi och makt är en ödesfråga för Ryssland, och Putins regim har utnyttjat olja och gas för att driva sina politiska mål. Hur rättfärdigas ett beroende av fossil energi för vanliga ryssar och vilken roll spelar den i landets yttre förbindelser? De här frågorna granskar Helsingfors universitets professor i Rysslands miljöpolitik FD Veli-Pekka Tynkkynen i sin bok Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). På litteraturcirkels forskartisdag intervjuas Tynkkynen av professor emeritus Markku Löytönen.

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdag 23.4.2024 klockan 17-18, Porthania PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa tillställningen via direktsändning.

Liknande händelser

Litteraturcirkel: Mirkka Lappalainen

Mirkka Lappalainen är en prisbelönta forskare och hennes historiska true crime-deckare Smittenin murha (Siltala 2022) berättar om sin tids mest upprörande finländska mordfall. Det gjorde den avlägset belägna herrgården i Borgå vida känd för alla, oc..
Kuva: Ari Aalto