PERUTTU: Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Veli-Pekka Tynkkynen

HUOM: Tapahtuma on valitettavasti jouduttu perumaan, koska puhujan lento on poikkeuksellisten sääolosuhteiden takia myöhässä eikä hän ehdi ajoissa paikalle.

Huhtikuun tutkijatiistain vieraana on Veli-Pekka Tynkkynen, joka keskustelee teoksestaan Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). Veli-Pekka Tynkkynen toimii Venäjän ympäristöpolitiikan professorina Helsingin yliopistossa ja on tutkinut luonnonvarojen, maantieteellisen tilan ja vallan kytköksiä Venäjällä 1990-luvun lopulta lähtien. Kirjallisuuspiirin tutkijatiistaissa Tynkkystä haastattelee emeritusprofessori Markku Löytönen.

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys. Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Se väistelee vastuuta ilmastonmuutoksen torjunnassa, hamuaa arktisen alueen rikkauksia ja on valmis avoimeen hyökkäyssotaan pitääkseen kiinni vallastaan. Venäjä, energiavalta seuraa öljyn ja kaasun virtaamista venäläisen yhteiskunnan läpi – maan uumenista kuluttajille ja kansainvälisille markkinoille. Teos tutkii, miten riippuvuutta fossiilisista energialähteistä oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia ne näyttelevät maan ulkosuhteissa.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 23.4.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Samanlaisia tapahtumia

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Syyskuu

Syyskuun kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja t..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Lokakuu