Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Veli-Pekka Tynkkynen

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys, ja Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen. Miten riippuvuutta fossiilienergiasta oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia se näyttelee maan ulkosuhteissa? Helsingin yliopiston Venäjän ympäristöpolitiikan professori FT Veli-Pekka Tynkkynen tutkii näitä kysymyksiä teoksessaan Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). Kirjallisuuspiirin tutkijatiistaissa Tynkkystä haastattelee emeritusprofessori Markku Löytönen.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 23.4.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Mirkka Lappalainen

Palkitun tutkijan FT Mirkka Lappalaisen historiallinen true crime -murhamysteeri Smittenin murha (Siltala 2022) kertoo oman aikansa kuohuttavimmasta suomalaisesta murhajutusta. Se teki syrjäisestä porvoolaisesta kartanosta hetkeksi kaikkia kiinnostavan puhee..
Kuva: Ari Aalto

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Kari Raivio