Tankehörnan: Priimuksesta pudokkaaksi?

Yliopisto70-keskustelu

För att fira sitt 70-årsjubileum anordnar tidningen Yliopisto en paneldiskussion i Vetenskapshörnan, där diskussionen handlar om varför den finska befolkningens utbildningsnivå stampar på stället. På plats för att diskutera är FSF:s styrelseledamot Jenny Kasongo, professor i pedagogik Sonja Kosunen, biokemistudent Aatu Ruohonen, avdelningschefen på Utrikesministeriet Jari Sinkari och politikforskaren Johanna Vuorelma.

Försämras Finlands rykte som ett pedagogiskt underbarn? Kommer universitetsstudier att vara tillgängliga för alla eller kommer det att bli en möjlighet som endast är unnad eliten, som under tidigare århundraden? Hur ser vi till att unga tror på sina möjligheter och kan konkurrera även på olika utbildningsnivåer? Vad har en akademisk utbildning givit för det egna sättet att tänka?

Diskussionen modereras av vetenskapsjournalisten Mikko Pelttari och redaktionschefen på tidningen Yliopisto Arja Tuusvuori. Det krävs ingen förhandsanmälan till evenemanget och du kan följa med det antingen på plats på Vetenskapshörnan eller via livestreaming på Vetenskapshörnans webbsida. Välkommen!

Fredag 29.9.2023 klockan 17-18.30, Vetenskapshörnan (Universitetsgatan 4).