Thomas Wilhelmsson om universitetsreformen

Alumniyhdistys_verkkosivut_Yliopistouudistus

Den kontroversiella universitetsreformen år 2010 hade som mål att öka universitetens autonomi, men istället gick en del av universitetsgemenskapen till barrikaderna. Vad handlade det egentligen om? Tidigare kansler Thomas Wilhelmsson, som var rektor för Helsingfors universitet under denna period, berättar om sin syn på reformens verkställande och dess bakgrund i sitt nya verk Yliopistouudistus.

På Alumnföreningens och Gaudeamus diskussionstillfälle talar Wilhelmsson om reformen och processerna bakom den. Han intervjuas av Katarina Styrman, som år 2010 verkade som HUS generalsekreterare.

Alumnföreningens medlemmar kan beställa boken Yliopistouudistus till nedsatt medlemspris 23 € (rek. 32 €) fram till 13.2. från Gaudeamus webbutik. Använd koden TALVIETU22.

Onsdag 9.2.2022 klockan 17, Forsthuset sal 1 och direktsändning. Ändringar i verkställandet av evenemanget kan förekomma beroende på gällande mötesrestriktioner.