Thomas Wilhelmsson om universitetsreformen

Alumniyhdistys_verkkosivut_Yliopistouudistus

Den kontroversiella universitetsreformen år 2010 hade som mål att öka universitetens autonomi, men istället gick en del av universitetsgemenskapen till barrikaderna. Vad handlade det egentligen om? Tidigare kansler Thomas Wilhelmsson, som var rektor för Helsingfors universitet under denna period, berättar om sin syn på reformens verkställande och dess bakgrund i sitt nya verk Yliopistouudistus.

På Alumnföreningens och Gaudeamus diskussionstillfälle talar Wilhelmsson om reformen och processerna bakom den. Han intervjuas av Katarina Styrman, som år 2010 verkade som HUS generalsekreterare.

Alumnföreningens medlemmar kan beställa boken Yliopistouudistus till nedsatt medlemspris 23 € (rek. 32 €) fram till 13.2. från Gaudeamus webbutik. Använd koden TALVIETU22.

Onsdag 9.2.2022 klockan 17, Forsthuset sal 1 och direktsändning. Ändringar i verkställandet av evenemanget kan förekomma beroende på gällande mötesrestriktioner.

Liknande händelser

F. Ahlstedt: Seppelöity tytön pää (Helsingin yliopistomuseo, Matti Ruotsalainen)

Invigning av Promotionens jubelår

År 2023 firas Promotionens jubelår då man hedrar den hundrade promotionen vid filosofiska fakulteten. Till jubelårets mångsidiga program hör bland annat en utställning på Nationalbiblioteket, en fackbok om promotionens historia, en podcast-serie, minne..