Thomas Wilhelmsson ja Yliopistouudistus

Alumniyhdistys_verkkosivut_Yliopistouudistus

Uudenvuodenpäivänä vuonna 2010 astui voimaan kiistelty yliopistouudistus, jonka tarkoitus oli lisätä yliopistojen autonomiaa. Uudistuksesta taitettiin peistä valtamedioissa asti, ja Helsingin yliopistossa uudistuksen vastustajat olivat vallanneet hallintorakennuksen. Mistä tässä kaikessa oli kysymys?

Yliopistouudistus-teoksessa oman näkemyksensä uudistustyön etenemiseen ja taustoihin tuo Helsingin yliopiston entinen kansleri ja tuolloin rehtorina toiminut Thomas Wilhelmsson. Hän kertoo ajatuksista, keskusteluista ja tapahtumaketjuista, jotka vaikuttivat prosessin taustalla mutta jotka eivät käy ilmi virallisista asiakirjoista. Wilhelmsson avaa uudistuksen syitä ja tarvetta sääntelyn purkamiselle, kansainvälistymiselle sekä strategiselle johtamiselle mutta ei välttele tehtyjä virheitä. Uudistuksen kohtaaman kritiikin lisäksi ongelmia aiheuttivat kamppailut apteekkiprivilegiosta ja kiinteistöjen hallinnasta. Kymmenen vuoden jälkeen onkin aika kysyä: mitä uudistuksesta on seurannut?

Alumniyhdistyksen ja Gaudeamuksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa Wilhelmssonia haastattelee uudistuksen aikaan HYYn pääsihteerinä toiminut Katariina Styrman.

Thomas Wilhelmssonin Yliopistouudistus on myös Gaudeamuksen tammikuun jäsenetu Alumniyhdistyksen jäsenille. Tilaa teos nyt jäsenetuhintaan 23 € ja ilmaisella toimituksella (ovh 32 €) Gaudeamuksen verkkokaupasta kampanjakoodilla TALVIETU22. Etu on voimassa 13.2.2022 asti.

Keskiviikko 9.2.2022 kello 17, Metsätalon sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Helsingin yliopistomuseo

Promootion henki: Välähdyksiä promootioperinteestä

Mikä ihme on promootio? Mistä sen vaihtelevissa mutta ikiaikaisissa rituaaleissa on kyse? Oliko promootio elämäsi kohokohta vai provosoidutko sen päivitystä kaipaavista muodoista? Luuletko tietäväsi jo kaiken promootion historiasta? Riippumatta siitä,..
F. Ahlstedt: Seppelöity tytön pää (Helsingin yliopistomuseo, Matti Ruotsalainen)