Under ytan: Villa Skeppet & Chappe

VillaSkeppet Christine och Göran Schildts stiftelse

Höstsäsongen på Alumnföreningen inleds med en dagsutflykt till Ekenäs som avslutar evenemangsserien Under ytan som arrangeras i samarbete med Christine och Göran Schildts Stiftelse. I Ekenäs bekantar vi oss med det av Alvar Aalto planerade Villa Skeppet och det i april öppnade nya samtidskonstmuseet Chappe. Chappe som ritats av arkitekten Asmo Jaaksi på JKMM Arkkitehdit, som är känd för kulturbyggnader (t.ex. Amos Rex) och förverkligad med donationsmedel av Akademikern Albert de la Chapelle har redan blivit en succé.

Villa Skeppet har en koppling till Under ytan föreläsningarna som framfördes under våren och var Alvar Aaltos gåva till sin vän och biograf Göran Schildt och hans fru Christine. Huset är det sista småhuset som Alvar Aalto planerade och det skapades i ett exceptionellt nära samarbete mellan arkitekten och paret Schildt. Det centrala målet för Aaltos arkitektur, den enskilda individens välbefinnande, kombineras i Villa Skeppet med det skulpturala formspråk som präglade Aaltos senare produktion.

Dagens program:
10.30 Avgång med charterbuss från hållplatsen vid Kiasma
12.00 Lunch i Ekenäs på restaurang Fyren
13.30 Guidade turer på Villa Skeppet och Chappe, samt möjlighet att självständigt bekanta sig med utställningen Helene Schjerfbecks liv och konst på Raseborgs Museum, som ligger i anslutning till Chappe
15.45 Egen fritid i Ekenäs
16.30 Returbuss till Helsingfors, ankomst ca kl. 18.

Priset för dagsturen är 38 € och inkluderar busstransport tur-retur, lunch och guidade turer i Villa Skeppet och Chappe. I priset ingår ej inträde till Chappe och Raseborgs museum, som dock är gratis med Museikortet – ifall du inte har museikort kostar inträdet till båda muséerna 12/9€ (vuxna/rabattgrupper, betalning på plats). Med på dagsutflykten ryms 48 alumner: anmäl dig genom att först betala deltagaravgiften i Alumnbutiken via länken under och fyll därefter i dina detaljerade deltagaruppgifter på det separata formuläret. Välkommen med!

OBS: På grund av att evenemanget varit väldigt populärt så arrangeras det två identiska utflykter, to 24.8 och fre 25.8. För tillfället är platserna i båda utflykterna fullbokade, men du kan anmäla dig till reservplats genom att fylla i blanketten Anmäl dina deltagaruppgifter.

Torsdag 24.8.2023 och Fredag 25.8.2023 klockan 10.30, Helsingfors-Ekenäs-Helsingfors.