Pinnan alla: Villa Skeppet & Chappe

VillaSkeppet Christine och Göran Schildts stiftelse

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa yhteistyössä Christine ja Göran Schildtin säätiön kanssa järjestetyn Pinnan alla -tapahtumasarjan huipennus, päiväretki Tammisaareen. Tammisaaressa tutustutaan Alvar Aallon suunnittelemaan Villa Skeppetiin sekä huhtikuussa avattuun nykytaiteen museo Chappeen. Akateemikko Albert de la Chapellen lahjoitusvaroin rakennettu ja kulttuurirakennuksistaan tunnetun JKMM Arkkitehtien Asmo Jaaksin suunnittelema Chappe on jo ehtinyt aiheuttaa pienen yleisöryntäyksen.

Keväällä järjestettyihin Pinnan alla -luentoihin liittyvä Villa Skeppet oli Alvar Aallon lahja ystävälleen ja elämäkertansa kirjoittajalle Göran Schildtille ja tämän vaimolle Christinelle. Se on Aallon suunnittelemista pientaloista viimeinen, ja se syntyi arkkitehdin ja asukkaiden välisessä poikkeuksellisen tiiviissä yhteisymmärryksessä. Aallon arkkitehtuurin keskeinen tavoite pienen ihmisen hyvinvoinnista yhdistyy Villa Skeppetissä arkkitehdin myöhäistä tuotantoa leimanneeseen veistokselliseen muotokieleen.

Päivän ohjelma:
10.30 Lähtö tilausbussilla Kiasman pysäkiltä
12.00 Lounas Tammisaaressa ravintola Fyrenissä
13.30 Opastetut kierrokset Villa Skeppetissä ja Chappessa sekä omatoiminen tutustuminen Chappen yhteydessä sijaitsevan Raaseporin museon Helene Schjerfbeckin elämä ja taide -näyttelyyn
15.45 Omaa vapaata aikaa Tammisaaressa
16.30 Paluubussi Helsinkiin, jonne saavutaan noin klo 18.

Päiväretken hinta on 38 € sisältäen edestakaiset bussikuljetukset, lounaan sekä opastetut kierrokset Villa Skeppetissä ja Chappessa. Hintaan ei sisälly Chappen ja Raaseporin museon sisäänpääsyä, joka kuitenkin on Museokortilla ilmainen – jos sinulla ei ole Museokorttia, maksaa molempien museoiden sisäänpääsyyn oikeuttava lippu lisäksi 12/9 € (aikuiset/alennusryhmät, maksu paikan päällä). Mukaan mahtuu 48 nopeinta alumnia: ilmoittaudu maksamalla ensin osallistumismaksu Alumnikaupassa allaolevan linkin kautta ja täytä sen jälkeen tarkemmat osallistujatietosi erilliselle lomakkeelle. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

HUOM: Suuren suosion takia tapahtuma järjestetään aikataulultaan ja sisällöltään identtisenä kahdesti, to 24.8. ja pe 25.8. Tällä hetkellä molemmat tapahtumat ovat loppuunvarattuja, mutta voit ilmoittautua varasijalle täyttämällä allaolevan Ilmoita osallistujatietosi -lomakkeen.

Torstai 24.8.2023 ja Perjantai 25.8.2023 kello 10.30, Helsinki-Tammisaari-Helsinki.

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..