FASCINERANDE LIBANON 17.-24.10. OCH 24.-31.20.2020

1920X1080beirut_pexels-photo-614628

Beirut

Medlehavets pärla Libanon, är ett intressant resmål särskilt med tanke på dess stormiga närhistoria. Alumnföreningen gör en resa till Libanon 17.–24.10. och 24.–31.10.2020. Landet har en lång och rik historia, och är fyllt av fascinerande sevärdheter och upplevelser. Libanons huvudstad Beirut, även kallad mellanösterns Paris, är en perfekt bas för att bekanta sig med landet och är även en av mellanösterns mest internationella och liberala storstäder. Som sakkunnig guide på resorna deltar Raija Mattila, docent i assyriologi vid Helsingfors universitet. Mattila är ännu under våren verksam som chef för Finlands Mellanösterinstitut i Beirut.

Landet erbjuder en mängd olika sevärdheter, som t.ex. antikens romerska stad Baalbek med Bacchus tempel, staden Tyros i landets södra del, känd för sina mosaikgator samt en stor hippodrom, och kuststaden Tripoli i landets norra del, berömd för sina sötsaker och traditionella olivtvålar.

Vi följer med läget för COVID-19 och agerar i enlighet med myndigheternas rekommendationer. Den här resan är ännu giltig. Ytterligare information fås av resebyrån alumni@axtours.fi eller per telefon 040 483 4950. Bokningar och förfrågningar fås direkt av resebyrån.