Hallituspaikkoja tarjolla start-upeissa

Helsingin yliopiston omistama Helsinki Innovation Services (HIS) auttaa tutkijoita perustamaan startupyrityksiä, joiden avulla he voivat kaupallistaa tutkimuslöydöksensä.
– Alallaan kokeneet alumnit ovat tervetulleita perustettavien yritysten hallitusten jäseniksi ja myös yrittäjiksi tai yrittäjätiimin jäseniksi, sanoo HIS:in toimitusjohtaja Jari Strandman.

Parhaillaan HIS:issä on valmistelussa yli 20 kaupallistamisprojektia. Mikäli ne päätyvät yrityksiksi asti, tarvitaan hallitukseen vähintään kolme jäsentä. Yksi jäsen on yleensä tutkijoiden edustaja, toinen taas edustaa Helsingin yliopiston rahastoja, mutta kolmanneksi ja siitä eteenpäin tarvitaan kokeneita ja motivoituneita ulkopuolisia henkilöitä.

Vii­me vuon­na HIS:in avul­la pe­rus­tet­tiin kol­me yri­tys­tä
Kumpulan kampuksella perustettu Nanojet kehittää teknologiaa, jolla 2D­mikroskooppi voidaan edullisesti muuttaa 3D­kuvantamisen tarpeisiin. Tämä tuo laboratorioille huomattavia säästöjä, sillä 3D­ mikroskoopit maksavat satojatuhansia euroja mutta 2D­mikroskoopit vain noin kymmenesosan siitä. Kumpulan kampuksella perustetun GlucoModi- cumin kehittämällä teknologialla verensokerin pitoisuus voidaan mitata ilman, että iho rikotaan neulalla. Viikin kampuksella perustettu Solubility Company taas kehittää lääkeyhtiöille teknologiaa, jolla lääkeaineen liukoisuuden voi mitata jo lääke­ kehityksen varhaisessa vaiheessa. Varhainen tieto tuo yrityksille suuria säästöjä: jos lääkeaineen liukoisuus elimistöön todetaan huonoksi, se täytyy huomioida jatkokehityksessä ja joskus jopa luopua kyseisen lääkeaihion kehityksestä. Lisäksi Viikissä ollaan juuri perustamassa yritystä, joka tuottaa mehiläisille rokotetta esikotelomätää vastaan. Kyseessä on maailman ensimmäinen hyönteisille suunnattu rokote.

Strandmanin mukaan maailman huippuyliopistoissa syntyy vuosittain keskimäärin viidestä kymmeneen tällaista spinout­yhtiötä.

– Lukumäärä on pieni, mutta yritysten arvonnousupotentiaali on todella suuri, koska kilpailukyky syntyy huippututkimuksesta ja uusista keksinnöistä. Esimerkiksi Valo Therapeuticsilla kehitteillä olevan uudenlaisen syöpärokotteen kaupallinen potentiaali voidaan laskea miljardeissa euroissa, Strandman sanoo.

Ota yhteyttä: jari.strandman@helsinki.fi tai +358 40 7006968