Universitas, tieteen yhteys

Valmistuminen keskeytti hyvin alkaneet opinnot”, vitsailimme Meilahdessa keväällä 1984. Kiire oli maailmalle: töihin, tienaamaan, erikoistumaan ja aikuiseen itsenäiseen elämään. Ensimmäisen kodin ja auton hankinta sekä opintolainan lyhennys veivät ajan ja energian. Mutta sittemmin alkoi törmätä entisiin opettajiin, kurssi­ kavereihin, osakunnasta ja ainejärjestöstä tuttuihin kasvoihin. Yliopisto ei päästänyt otteestaan.

Nuorena medisiinarina minua kiinnosti eniten oma tieteenala. Iän ja elämänkokemuksen karttuessa näkökulma laajeni ja minua alkoi harmittaa, etten aikoinaan kyennyt paremmin hyödyntämään universitasta – laaja­alaista akateemista opinahjoa. Alumniyhdistyksen toiminnassa olen saanut uudelleen yhteyden paitsi omaan, myös muihin tiede­ kuntiin. Kuinka paljon tiede onkaan edistynyt ja yliopisto muuttunut valmistumiseni jälkeen!

Lääkärinä minua huolettaa yhä enemmän vaihto­ ehtoiset ”totuudet”, väärät uutiset, taikausko ja suoranainen humpuuki, vaikka väestön koulutustaso on ainakin mitattuna korkeampi kuin koskaan aiemmin. Lääketiede on tiede eikä mielipide! Kokemus­ asiantuntijoita toki tarvitaan, mutta ei yksittäinen some­huispaus kumoa tutkittua tietoa. Maailma tarvitsee yhä enemmän tietoa, tosiasioita ja tutki­ musta. Muutoin emme pärjää ilmastonmuutoksessa emmekä muissakaan globaaleissa haasteissa. Kestävä kehitys perustuu tutkittuun tietoon.

Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen 29. toimintavuosi 2019 on ehtinyt hyvään alkuun. Meitä on jo liki 7 500. Pian äänestetään maahamme uusi eduskunta. Tieteen, tutkimuksen ja koulutuksen rahoitus on tärkeä vaaliteema. Rakas alma materimme on koulut­ tanut meidät palvelemaan isänmaata ja yhteiskuntaa. Helsingin yliopisto tarvitsee alumnejaan. On meidän vuoromme ”maksaa takaisin”, huolehtia yliopistomme tulevaisuudesta. Alumnius on maailman suurissa ja perinteisissä yliopistoissa olennainen osa yliopiston brändiä, toimintaa, yhteiskuntasuhteita ja varainkeruuta. Oppi, jonka olemme saaneet yliopistossa. Verkostot, jotka olemme luoneet opiskeluaikana. Tutkintotodistus, jossa komeilee Suomen ykkösyliopiston sinetti. Tervetuloa aktiiviseen alumnitoimintaan – tuo tämän vuoden aikana ainakin kaksi opiskelukaveriasi mukaan.

Onnellista alumnivuotta 2019!

Kati Myllymäki