2010 Bengt Holmström

Professori Ph.D., FK Bengt Holmström Vuoden alumni 2010

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on nimittänyt Alumnijuhlassa 13.10.2010 vuoden alumniksi kansainvälisesti tunnetun taloustieteilijän, professori Ph.D., FK Bengt Holmströmin.

Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinto Alfred Nobelin muistoksi on tänä vuonna 2016, myönnetty Harvardin yliopiston taloustieteen professorille Oliver Hartille ja MIT:n professorille Bengt Holmströmille sopimusteorian tutkimuksistaan.

Holmström on yhdysvaltalaisen huippuyliopiston, MIT:n, kansantaloustieteen professori. Holmström on ollut myös Alumniyhdistyksen valtuuskunnan jäsen vuodesta 2007. Alumnius merkitsee Bengt Holmströmille kiitollisuutta loistavasta, inspiroivasta opetuksesta, joka on vaikuttanut ratkaisevasti elämän valintoihin. Holmströmille opiskeluajoista on erityisesti jäänyt mieleen sovelletun matematiikan professori Olli Lokki, joka ohjasi hänen gradutyötä, sekä Seppo Mustonen, joka avasi silmät tilastotieteen ihmeille. Molemmat kannustivat häntä matkustamaan Amerikkaan.

”Tiedeyhteisöt auttamaan suurten globaalien kriisien ratkaisemisessa”

Holmström totesi jo vuonna 2010, että tiedeyhteisöjen rooli on entistä tärkeämpi suurten globaalien kriisien ratkaisemisessa. Hän nostaa kanaviksi opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen median kautta.

”Suurin vaikutus on opetuksella, jonka tasoa on nostettava ja laajennettava opiskelupohjaa. Opiskelin matemaattisia aineita, mutta minullekin olisi tehnyt hyvää opiskella lisäksi humanistisia aineita. Tutkimuksessa puolustan perustutkimusta, joka on kaiken tutkimuksen perusta. Ja kun tiedotusvälineissä keskustellaan suurista ongelmista, tutkijoiden pitäisi olla mukana asiantuntijoina, jotta asioita ymmärrettäisiin syvällisemmin. Esimerkiksi finanssikriisin pääsyyllisiksi leimattiin välittömästi USA:ssa investointi-pankkiirit, vaikka mielestäni taustalla on paljon suurempia, globalisoituvaan talouteen ja varjopankkijärjestelmään liittyviä ongelmia.”