2017 Pauliine Koskelo

korkein_oikeus_9_foto_milla_vahtila

Pauliine Koskelo Kuva: Milla Vahtila

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari, OTT h. c. Pauliine Koskelo Vuoden Alumni 2017

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on valinnut Vuoden Alumniksi 2017 Pauliine Koskelon. Koskelo on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari, ja hän toimi korkeimman oikeuden presidenttinä vuosina 2006–2015. Pauliine Koskelo sanoo, että yliopiston alumnit voivat varmistaa omalta osaltaan, että yhteiskunnallinen keskustelu on analyyttista, avaraa ja sivistynyttä.

”On hienoa, että alumnitoiminta on vilkastunut suomalaisissa yliopistoissa. Se on yksi tapa luoda vuorovaikutusta yliopiston ja niiden yliopiston jo jättäneiden kanssa, jotka toimivat eri aloilla yhteiskunnassa ja työelämässä”, Pauliine Koskelo sanoo työhuoneeltaan Strasbourgista. Hän on ollut itsekin mukana alumniyhdistyksen hallituksessa, ja hänen puheenjohtajakaudellaan 2009 Vuoden Alumniksi valittiin kansainvälisesti tunnettu taloustieteilijä Bengt Holmström.

Koskelon mukaan yksi yliopiston tehtävistä demokraattisessa yhteiskunnassa on, että yhteiskunnallisen keskustelun taso säilyy informoituna ja monipuolisena. ”Vuorovaikutus tiedeyhteisön ja eri aloilla toimivien välillä on tärkeää. Sivistyksen merkitys on vain kasvanut, ja toistuvasti nähdään, mitä seuraa, jos ihmiset ovat syvällä jossain kapeassa asiantuntemuksessa mutta menettävät yleisemmän käsityksen siitä, mitä yhteiskunnassa on tekeillä. Yleissivistys on todella tärkeää ja vuoropuhelu edistää sitä.”

AlumniForum Vuoden Alumni 2017 yleisöluento
Entä jos oikeusvaltio ei Euroopassakaan ole itsestäänselvyys?
Torstaina 16.3.2017 klo 17
Paikka: Yliopiston juhlasali, Aleksanterinkatu 5