2021 MIKA SALMINEN

thumbnail_Mika_Salminen_9_logot

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on valinnut Vuoden Alumniksi 2021 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Terveysturvaajat-osaston johtaja, virologian dosentti Mika Salmisen.

Vuoden Alumnina Salminen aikoo puhua ainakin siitä, että koronapandemian keskellä olisi tärkeää tarkastella rajoitusten vaikutusta yhteiskuntaan kokonaisuutena.

”Suhteellisuudentaju katoaa helposti kriisin keskellä. Osa ikäihmisistä ottaa varoitukset niin kirjaimellisesti, että eivät mene ollenkaan ulos. Silloin heidän kuntonsa romahtaa vaarallisen huonoksi.”

Salminen (*1965) aloitti mikrobiologian opinnot Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa vuonna 1984. Laajoina sivuaineina hän opiskeli biokemiaa ja perinnöllisyystiedettä. Opintojensa loppuvaiheessa Salminen suuntautui virologiaan.

”Jokaista kritiikkiä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti”

Salmisesta tuli valtakunnanjulkkis tämän vuoden maaliskuussa, koska Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveysturvallisuusosaston johtajana hänen tehtävänään oli tiedotustilaisuuksissa selittää, miksi koronaviruksen leviämistä vastaan taistellaan niin kuin taistellaan.

”Pyrin esittämään asian niin hyvin kuin käytettävissä olevalla tiedolla on mahdollista. Ei silloin voi ihan metsään mennä, ja jos menee, niin sekin on sallittava itselleen. Pitkässä kriisissä väistämättä tapahtuu virheitä, ja niistä täytyy oppia.”

Salminen huomauttaa, että ulkopuolelta voi helposti heittää kaikenlaisia ehdotuksia ja koepalloja, mutta viranomaisen täytyy punnita, miten toimet ja määräykset käytännössä toteutetaan ja mitä kaikkia mahdollisia seurauksia niillä on.

VUODEN ALUMNI 2021 JUHLALUENTO

Entä jos tiede ei olisikaan löytänyt mikro-organismeja?
Torstaina 22.4.2020 kello 17.00
Paikka: Tiedekulma, Yliopistonkatu 3

Luento on osa Tutkitun tiedon teemavuoden 2021 ohjelmaa, tervetuloa!
Tapahtuma järjestetään verkossa ja koronatilanteen salliessa myös paikan päällä Tiedekulmassa.