Hannele Cantell on Vuoden Alumni 2024

Hannele Cantell

Kuva: Susanna Kekkonen

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on valinnut Vuoden Alumniksi 2024 maantieteen didaktiikan vanhemman yliopistonlehtorin, kasvatustieteen tohtori ja filosofian maisteri, dosentti Hannele Cantellin. Kokenut oppi- ja tietokirjailija haluaa, että myös vammaiset näkyvät yliopiston käytävillä.

Vuoden Alumni on Helsingin yliopiston myönteinen lähettiläs. Alumniyhdistys valitsee tehtävään vuosittain henkilön, joka on toiminnallaan tukenut Helsingin yliopiston periaatteita ja akateemisen koulutuksen arvostusta sekä nostanut akateemista Helsingin henkeä. Cantellin ansiona nousi esiin etenkin hänen työnsä yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja kestävyyden edistämiseksi yliopistoyhteisössä ja laajemminkin.

Vuoden Alumnina Cantell haluaa korostaa vammaisnäkökulmaa ja yhdenvertaisuutta yliopistolla. ”Vammaisia opettajia ja opiskelijoita ei yliopiston käytävillä juuri näe. Useat saavat vain kyydin luennolle, minkä jälkeen kuljetuspalvelu odottaakin jo ovella. Itselleni on tärkeää, että saan näkyä työpaikallani sairauteni ja rollaattorini kanssa”, Cantell sanoo. Hänellä on vuoden 2015 jälkeen puhjennut kaksi liikkumista rajoittavaa autoimmuunisairautta. Myastenia gravisissa keho hyökkää lihasten ja hermosolujen liitoskohtaa vastaan ja väsyttää tahdonalaisia lihaksia, ja harvinaisessa jäykkyysoireyhtymässä lihakset kramppaavat niin pahasti, että ihminen jäykistyy ja voi kaatua.

Cantell olisi voinut jäädä sairauseläkkeelle, mutta hän haluaa jatkaa töitään. Hän sai työpaikalleen kasvatustieteelliseen tiedekuntaan työhuoneen, jonne mahtuu sänky ja jossa voi ottaa päiväunet, kun raskas lääkitys alkaa unettaa. Cantell on saanut apua työtovereilta ja työterveydestä, ja hän osallistaa parhaansa mukaan myös opiskelijoita auttamaan, esimerkiksi kantamaan oppimateriaaleja puolestaan. ”En koe itseäni sankariksi tai että sairaus olisi jalostanut minua. Olen edelleen yhtä epätäydellinen kuin ennenkin, ja usein sairastumiseni suututtaa minua. Opettajankoulutustyöhön se on kuitenkin tuonut myötätuntoa ja ymmärrystä, jota tarvitaan ihmisten kohtaamisessa”, Cantell sanoo.

Hän on julkaissut autofiktiivisen romaanin Sekunnit ennen kaatumista (Tuuma-kustannus 2022), jossa hän käsittelee vammaisuutta yksilöpsykologisena ja yhteiskunnallisena kysymyksenä. Kirjasta on myös tehty samanniminen teatteriesitys, joka saa ensi-iltansa marraskuussa.

Innokkaalla opettamisella voi parantaa maailmaa

Hannele Cantell (o.s. Ripatti) aloitti maantieteen opinnot 1986 ja valmistui maisteriksi 1992. Gradussaan hän tarkasteli naisten ajan ja tilan käyttöä bangladeshilaisessa kylässä. Sivuaineena hän luki biologiaa ja suoritti opettajan pedagogisen pätevyyden, ja valmistumisensa jälkeen hän työskenteli maantieteen ja biologian opettajana Ruskeasuon Steiner-koululla ja Helsingin yliopiston toisessa normaalikoulussa.

Norssissa oli tiivis yhteys kasvatustieteelliseen tiedekuntaan, ja Cantellista tuntui luontevalta ilmoittautua maantieteen didaktiikan professorin Hannele Rikkisen seminaariryhmään. ”Ihailin Rikkistä jo opiskeluaikana. Hän sytytti minuun ajatuksen, että innokkaalla opettamisella voin parhaiten parantaa maailmaa. Rikkinen myös korosti maantieteen tärkeyttä: siihenhän sisältyvät käytännössä kaikki maailman asiat”, Cantell kertoo.

Cantell suoritti kasvatustieteen opintoja opetustöidensä lomassa ja valmistui maisteriksi 1997, lisensiaatiksi 1999 ja kasvatustieteen tohtoriksi 2001. Väitöskirjassaan Cantell tutki, mitä oppilaalle oli oikeasti jäänyt mieleen oppituntien päätteeksi. ”Aito kiinnostus jättää pysyvän muistijäljen. Oppilaan pitää innostua ja päästä toimimaan”, Cantell sanoo.

Suomen pitkäaikaisimpia oppikirjailijoita

Cantell on myös Suomen pitkäaikaisimpia oppikirjailijoita. Vuodesta 1991 lähtien hän on ollut kirjoittajana noin 150:ssä peruskoulun ja lukion oppimateriaalissa sekä maantieteen didaktiikan, kestävyystieteen ja kasvatustieteen tietokirjassa. ”Olen päässyt kirjoittamaan teoksiin tärkeinä pitämiäni asioita. Myös kuvilla on iso merkitys: esimerkiksi näytetäänkö Afrikasta valkoihoinen mies antamassa palloa lapselle vai valitaanko kuvia ihmisten arjesta, kuten työskentelyä teollisuudessa tai hevibändin keikalta”, Cantell pohtii.

Vuoden Alumnina Cantell aikoo vammaisnäkökulman ohella pitää esillä yhdenvertaisuutta ja moninaisuuden ymmärtämistä ylipäänsä. ”Polarisaatio lisääntyy Suomessa ja maailmalla. Alumneina meidän pitäisi lisätä kykyä ja tahtoa nähdä erilaisia näkökulmia: asioita pitäisi yrittää nähdä myös toisen osapuolen kannalta. Erityisen tärkeää on huomata heikompien näkökulma – kaikkien pitää pysyä menossa mukana, muuten polarisaatio vain lisääntyy. Tämä on hyvin tärkeää myös opettajankoulutuksessa, sillä koulutus on avain yhdenvertaisempaan maailmaan”, tuleva Vuoden Alumni toteaa.

Vuoden Alumni Hannele Cantellin juhlaluento pidetään keväällä 2024. Tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan Alumniyhdistyksen jäsenille joulukuussa.

Toiminnanjohtaja Ville Sinnemäki
Puh. 050 5819650, ville.sinnemaki@alumniyhdistys.fi