2019 Heikki Aittokoski

1000x1000_HeikkiAittokoski_

Heikki Aittokoski. Picture: Veikko Somerpuro

Ulkomaantoimittaja, Valtiot.yo. Heikki Aittokoski on Vuoden Alumni 2019

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on valinnut Helsingin yliopiston Vuoden Alumniksi 2019 ulkomaantoimittaja Heikki Aittokosken.

Aittokoski ilahtui, kun Alumniyhdistyksen hallitus pyysi häntä Vuoden Alumniksi, mutta samaan hengenvetoon hän tiedotti, ettei koskaan valmistunut – korostetun kohteliain sanakääntein niin, että kaikkien osapuolten olisi ollut helppo pakittaa tilanteesta ulos. Yhdistystä ei valmistumattomuus kuitenkaan haittaa. Kymmenen vuotta sitten se linjasi, että alumni on jokainen, joka on saanut opinto-oikeuden tai tutkimusluvan tai nimetty työtehtävään Helsingin yliopistoon. Tämä tehtiin siksi, että esimerkiksi 1960- ja 70-luvuilla opiskelleista naisista suuri osa jätti opinnot kesken jäädessään kotiin hoitamaan lapsia. Olisi ollut kohtuutonta jättää alumnitoiminnan ulkopuolelle heidät ja toisaalta myös ne, jotka revittiin töihin koulunpenkiltä.

”Olen tosi iloinen tästä avarakatseisuudesta. Meitä valmistumattomia on aikamoinen joukko”, Aittokoski sanoo.

Aittokoski kokee, että maailmaa ja tulevaisuutta ei pitäisi lähestyä ongelmalähtöisesti vaan myös myönteisessä valossa. Hän katsoo, että yliopistosta saatu poliittisen historian tuntemus on auttanut paljon hänen työssään nykyisyydestä kirjoittavana toimittajana. Erityisen innostunut hän oli opintojen alkupuolella käydystä ismi-kurssista, jossa käytiin perusteellisesti läpi aatesuuntia fasismista liberalismiin.

Aittokosken kirjoitustyylin tavaramerkki on näkemyksellisyys. Perusuutisetkin lipsuvat usein tyylillisesti enemmän kolumnin tai analyysin puolelle.

“Se tuntuu luontevalta tavalta kirjoittaa, ja se on lisääntynyt iän myötä. Nelikymppisenä minulla alkoi olla kokemusta ja tietoa varsin paljon. Lukijankin kannalta lienee hyödyllistä, ettei maailmasta raportoi vaan yrittää tulkinnalla saada siihen järjestystä ja tolkkua.”

Aittokoski saa paljon lukijapalautetta, ja nykyisen disinformaation aikakaudella monet toivovat selittävää ja syventävää journalismia. Vuoden 2018 Aittokoski työskenteli Helsingin Sanomien tulevaisuuskirjeenvaihtajana eli hän piti asemapaikkana Sanomataloa, mutta reissasi paljon ympäri maailmaa ja syventyi ihmiskunnan tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Sen verran pesunkestävä valtiotieteilijä Aittokoski kuitenkin on, että tekniikasta kirjoittaessaan hän ei malta olla pohdiskelematta moraalia ja kytkemättä kysymykseen aatehistoriallisia ulottuvuuksia. Häntä viehättää esimerkiksi yhdysvaltalaisen teknologiahistorioitsijan Melvin Kranzbergin lausahdus: ”Teknologia ei ole hyvää eikä pahaa; eikä se ole neutraalia.”

AlumniForum Vuoden Alumni 2019
Uusi maailmanjärjestys ja liberaalin demokratian ahdinko. Miksi 90-luku päättyi? Kuka pysäyttäisi sortovaltiaat ja populistit? Onko Euroopalla tulevaisuus?
Torstaina 14.3.2018 klo 16.30
Paikka: Yliopiston juhlasali