A. I. Virtanen -palkinnon jakotilaisuus

AIV mitali

A. I. Virtanen -palkinto myönnetään joka toinen vuosi suomalaisen kemistin ja nobelistin, professori Artturi Ilmari Virtasen elämäntyön kunnioittamiseksi, tunnustuksena kansainvälisesti korkeatasoisesta tutkimustyöstä. Palkintoa jakavat Suomalaisten Kemistien Seura, Suomen Biobio-seura (Societas Biochemica, Biophysica et Microbio-logica Fenniae) ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö. Palkintoon kuuluu rahapalkinto ja kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen suunnittelema hopeinen A. I. Virtanen -mitali sekä kunniakirja.

Palkinto jaetaan nyt 20. kerran. Palkinnonjakotilaisuus järjestetään perinteisesti joulukuun 10. päivänä, jolloin A. I. Virtanen vastaanotti kemian Nobel-palkinnon vuonna 1945.

TILAISUUDEN OHJELMA

• Tilaisuuden avaus: Ravitsemuksen Tutkimussäätiön hallituksen pj. Tuomas Salusjärvi
  • “Mitä uutta tänään?” Otteita A. I. Virtasen elämäntyöstä: TkT Matti Harju
  • Suolistomikrobiston kehittyminen lapsuudessa: dosentti Anne Salonen, Helsingin yliopisto
  • Musiikkiesitys
  • AIV-palkinnon jakaminen, Ravitsemuksen Tutkimussäätiö, Suomalaisten Kemistien Seura ja Societas Biochemica Biophysica et Microbiologica Fenniae
  • Palkinnonsaajan esitys: ”Hyvät, pahat bakteerit”
  • Cocktailtilaisuus

Tilaisuuden järjestävät Ravitsemuksen Tutkimussäätiö, Suomalaisten Kemistien Seura ja Suomen Biobio-seura yhteistyössä Alumniyhdistyksen kanssa. Ilmoittaudu mukaan 3.12.2021 mennessä.

Perjantai 10.12.2021 kello 16-19, Helsingin yliopiston juhlasali (Unioninkatu 34).