A. I. Virtanen -palkinnon jakotilaisuus

AIV mitali

A. I. Virtanen -palkinto myönnetään joka toinen vuosi suomalaisen kemistin ja nobelistin, professori Artturi Ilmari Virtasen elämäntyön kunnioittamiseksi, tunnustuksena kansainvälisesti korkeatasoisesta tutkimustyöstä. Palkintoa jakavat Suomalaisten Kemistien Seura, Suomen Biobio-seura (Societas Biochemica, Biophysica et Microbio-logica Fenniae) ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö. Palkintoon kuuluu rahapalkinto ja kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen suunnittelema hopeinen A. I. Virtanen -mitali sekä kunniakirja.

Palkinto jaetaan nyt 20. kerran. Palkinnonjakotilaisuus järjestetään perinteisesti joulukuun 10. päivänä, jolloin A. I. Virtanen vastaanotti kemian Nobel-palkinnon vuonna 1945.

TILAISUUDEN OHJELMA

• Tilaisuuden avaus: Ravitsemuksen Tutkimussäätiön hallituksen pj. Tuomas Salusjärvi
  • “Mitä uutta tänään?” Otteita A. I. Virtasen elämäntyöstä: TkT Matti Harju
  • Suolistomikrobiston kehittyminen lapsuudessa: dosentti Anne Salonen, Helsingin yliopisto
  • Musiikkiesitys
  • AIV-palkinnon jakaminen, Ravitsemuksen Tutkimussäätiö, Suomalaisten Kemistien Seura ja Societas Biochemica Biophysica et Microbiologica Fenniae
  • Palkinnonsaajan esitys: ”Hyvät, pahat bakteerit”
  • Cocktailtilaisuus

Tilaisuuden järjestävät Ravitsemuksen Tutkimussäätiö, Suomalaisten Kemistien Seura ja Suomen Biobio-seura yhteistyössä Alumniyhdistyksen kanssa. Ilmoittaudu mukaan 3.12.2021 mennessä.

Perjantai 10.12.2021 kello 16-19, Helsingin yliopiston juhlasali (Unioninkatu 34).

Kuva/Foto: Pekka Turunen

Kalastus muutoksessa

Moni rannikkokalastaja nostaa verkkonsa ja rysänsä vedestä viimeistä kertaa, ja samalla katoaa pala ikiaikaista elämäntapaa. Millaista on romantisoidun kalastajan ammatin arki ja millaisessa muutoksessa kalastus on elinkeinona? Mitä kaloja Itämeressä ..

Tieteen Päivät 11.-15.1.2023