Kalastus muutoksessa

Arnold Bolund nostaa poikansa Jonaksen kanssa troolia Kalixissa

Kuva/Foto: Pekka Turunen

Moni rannikkokalastaja nostaa verkkonsa ja rysänsä vedestä viimeistä kertaa, ja samalla katoaa pala ikiaikaista elämäntapaa. Millaista on romantisoidun kalastajan ammatin arki ja millaisessa muutoksessa kalastus on elinkeinona? Mitä kaloja Itämeressä on ja miten kalakannat voivat? Entä miten kalastuksen ja kalakantojen muutokset näkyvät ruokalautasella?

Alumniyhdistyksen yhdessä John Nurmisen Säätiön kanssa järjestämässä tilaisuudessa asiantuntijat keskustelevat kalastajan ammatista, Itämeren kalakannoista ja itämeriystävällisestä ruoasta. Keskustelemassa ovat kirjailija ja Pohjoismaisen Investointipankin (NIB) viestintäjohtaja Jukka Ahonen sekä Lammin biologisen aseman johtaja Janne Sundell, jotka ovat myös tuoreen Kalastajien kyydissä Itämerellä -kirjan tekijät. Keskustelua johtaa päätoimittaja Jaakko Heinimäki.

Huom! Paikka on muuttunut: tapahtuma järjestetään Porthanian salissa IV (Suomen Laki). Ennakkotiedoista poiketen kokki Sami Tallberg on ikävä kyllä estynyt osallistumasta tapahtumaan.

Torstai 8.12.2022 kello 17, Porthania IV (Suomen Laki, Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.