Pinnan alla: Suomalaiset antiikin ajan kokoelmat

VillaSkeppet Christine och Göran Schildts stiftelse

Helsingin yliopiston alumniyhdistys ja Christine ja Göran Schildtin säätiö järjestävät yhteistyössä Pinnan alla -tapahtumasarjan, johon kuuluu kaksi luentoa keväällä 2023. Tapahtumasarja huipentuu alkusyksyllä 2023, jolloin on vuorossa luentojen teemoja syventävä päiväretki Alvar Aallon suunnittelemaan Villa Skeppetiin Tammisaaressa. Jokainen tapahtuma on kuitenkin itsenäinen kokonaisuus, eikä luennoille osallistuminen edellytä osallistumista päiväretkelle tai toisin päin. Tervetuloa mukaan kuulemaan ajankohtaisesta tutkimuksesta ja uusista näkökulmista!

Kevään ensimmäisellä luennolla FT Ilkka Kuivalainen puhuu aiheesta Suomalaiset antiikin ajan kokoelmat. Kuivalainen on Ressun lukion latinan ja historian lehtori Helsingissä. Lisäksi hän on opettanut antiikin kulttuuria ja klassillista arkeologiaa Helsingin yliopistossa sekä vastaa sen Pompeji-projektissa Marcus Lucretiuksen talon seinämaalauksista ja veistoksista. Hänen tutkimusaiheisiinsa kuuluvat näiden ohella mm. pompejilainen Bacchus sekä antiikin jälkivaikutus Suomessa.

Torstai 30.3.2023 kello 17-18, Porthanian sali PII (Yliopistonkatu 3). Tilaisuutta voi seurata myös suoratoistona.