Pinnan alla: Suomalaiset antiikin ajan kokoelmat

VillaSkeppet Christine och Göran Schildts stiftelse

Helsingin yliopiston alumniyhdistys ja Christine ja Göran Schildtin säätiö järjestävät yhteistyössä Pinnan alla -tapahtumasarjan, johon kuuluu kaksi luentoa keväällä 2023. Tapahtumasarja huipentuu alkusyksyllä 2023, jolloin on vuorossa luentojen teemoja syventävä päiväretki Alvar Aallon suunnittelemaan Villa Skeppetiin Tammisaaressa. Jokainen tapahtuma on kuitenkin itsenäinen kokonaisuus, eikä luennoille osallistuminen edellytä osallistumista päiväretkelle tai toisin päin. Tervetuloa mukaan kuulemaan ajankohtaisesta tutkimuksesta ja uusista näkökulmista!

Kevään ensimmäisellä luennolla FT Ilkka Kuivalainen puhuu aiheesta Suomalaiset antiikin ajan kokoelmat. Kuivalainen on Ressun lukion latinan ja historian lehtori Helsingissä. Lisäksi hän on opettanut antiikin kulttuuria ja klassillista arkeologiaa Helsingin yliopistossa sekä vastaa sen Pompeji-projektissa Marcus Lucretiuksen talon seinämaalauksista ja veistoksista. Hänen tutkimusaiheisiinsa kuuluvat näiden ohella mm. pompejilainen Bacchus sekä antiikin jälkivaikutus Suomessa.

Torstai 30.3.2023 kello 17-18, Porthanian sali PII (Yliopistonkatu 3). Tilaisuutta voi seurata myös suoratoistona.

Keskustelu: Onko koulutuksella tulevaisuutta?

Tekoäly jyllää ja ajat muuttuvat, mutta koulun ja opiskelun dilemmat pysyvät. Millaisin opein tulevia tieteentekijöitä ja kansalaisia koulutetaan ja mitä voimme suomalaisen kasvatuksen historiasta oppia? Alumniyhdistyksen ja Antikvariaatti Sofian yhdess..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 8.-26.4.

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, tois..