Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 16.-29.4.

Studia Generalia kuva

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, toisten kunnioitusta ja yhdessä tekemistä. Teeman kunniaksi jalkaudutaan yliopistolta pääkaupunkiseudulle ja luennot järjestetään vaihtelevissa sijainneissa.

Ti 16.4. klo 17–19 Liikettä ja yhteisöllisyyttä Vantaalla ennen ja nyt
Laurean auditorio (Ratatie 22, Vantaa)
Vantaan 50-vuotisjuhlien kunniaksi pohditaan, millaisia olivat esiäitimme ja isämme Vantaan alueella. Miten nykypäivän kaupunkilaiset liikkuvat arjessa, ja millaiset liikuntapaikat keräävät ihmisiä? Luennoitsijoina Vantaan kaupunginmuseon arkeologi Andreas Koivisto, dosentti ja vanhempi yliopistonlehtori Petteri Muukkonen ja professori Tuuli Toivonen. Keskustelua vetää professori Minna Palmroth.

To 18.4. klo 17–19 Dataistunut yhteisöllisyys
Heurekan auditorio (Tiedepuisto 1, Vantaa)
Miltä näyttää yhteisöllisyys maailmassa, jossa vuorovaikutus on monin tavoin digitaalista? Tuliko meistä maailmankansalaisia digitaalisen yhteisöllisyyden nousun myötä vai elämmekö edelleen alueellisissa kuplissamme? Luennoitsijoina dosentti Venla Bernelius ja Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Petteri Repo. Iltaa luotsaa professori Samuli Siltanen.

To 25.4. klo 17–19 Yliopisto – koulu vai akateeminen yhteisö?
Uusi ylioppilastalo (Mannerheimintie 5, Helsinki)
Mikä on opiskelijoiden asema ja tehtävä yliopistolla? Kaventavatko strukturoidut opinnot vapautta, ja voiko opiskelijoiden kasvua akateemiseen kansalaisuuteen vauhdittaa? Luennoitsijoina HYY:n hallituksen jäsen (koulutuspolitiikka) Tommi Mäki, vanhempi yliopistonlehtori Janna Pietikäinen ja professori Sakari Melander. Illan puheenjohtajana toimii professori Hanna Korsberg.

Ma 29.4. klo 17–19 Tiede, yhteiskunta ja politiikka – kohtaamisia vai yhteentörmäyksiä?
Pieni juhlasali, Helsingin yliopiston päärakennus (Fabianinkatu 33, Helsinki)
Miten sovitamme yhteen tieteen, yhteiskunnan ja politiikan erilaiset periaatteet? Miten tieteellinen epävarmuus näyttäytyy päätöksenteossa, ja miten siihen pitäisi reagoida? Luennoitsijoina professorit Atte Korhola ja Markku Kulmala ja keskustelemassa kansanedustajat Sakari Puisto (ps.) ja Hanna Holopainen (vihr.). Iltaa luotsaavat Tutkijoiden ja kansanedustajien seuran (Tutkas) puheenjohtaja, kansanedustaja Veronika Honkasalo ja varapuheenjohtaja, professori Tuomas Heikkilä.

16.–29.4.2024 klo 17–19, useita eri paikkoja. Luennot eivät vaadi ilmoittautumista.

Samanlaisia tapahtumia