Alumnien EU-vaalietkot ja Euroopan tarina

Alumnien EU-vaalietkot

Euroopan parlamentin vaalit järjestetään sunnuntaina 9.6.2024. Vaalien lähestyessä alumneille on tarjolla painavaa asiaa niin EU-vaaleista kuin Euroopan tarinoista tiistaina 21.5.2024 Tiedekulmassa.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys ja yliopiston Helsinki Alumni -yhteisö toivottavat alumnit tervetulleiksi Alumnien EU-vaalietkoille klo 16-17 Tiedekulman Fönsteriin, jossa meitä johdattelee kohti vaaleja EU:n päätöksentekoon ja vaikuttamiseen erikoistunut väitöskirjatutkija Laura Nordström. Miksi monelle etäiseltä tuntuvat EU-parlamenttivaalit ovat itse asiassa todella tärkeät, mistä kaikesta suomalaistenkin arkeen vaikuttavasta Euroopan parlamentti päättää ja miten suomalaiset EU-parlamentin jäsenet käyttävät valtaa sen eri ryhmissä? Tarjolla on pientä purtavaa ja aikaa on varattu myös osallistujien kysymyksille – tervetuloa kuulemaan, mistä kesäkuun vaaleissa oikein äänestetään!

EU-vaalietkojen jälkeen alumnit voivat vielä jäädä kuuntelemaan Helsingin yliopiston ja Helsingin Sanomien keskustelutilaisuutta Kuka voittaa taistelun Euroopan tarinasta klo 17–18.30 Tiedekulman Stagella. EU kertoo itsestään tarinaa demokratian, rauhan, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon vaalijana, mutta samalla mm. muuttoliikkeet, oikeusvaltion ongelmat ja turvallisuuspolitiikan kysymykset haastavat EU:n arvoja ja päämääriä. Kuka toimii EU:n arvoja vastaan ja kuka puolustaa niitä? Mitkä tarinat hallitsevat keskustelua Euroopasta ja miten tästä tarinasta taistellaan? Keskustelemassa ovat yleisen historian emeritusprofessori Heikki Mikkeli, tutkijatohtori Markus Ojala ja Eurooppa-tutkimuksen yliopistonlehtori Hanna Tuominen.

Alumniyhdistyksen ja Helsinki Alumni -yhteisön järjestämille Alumnien EU-vaalietkoille voi osallistua vain paikan päällä Tiedekulmassa, ja osallistuminen edellyttää ilmoittautumista. Mukaan mahtuu 50 alumnia – ilmoittaudu mukaan allaolevasta linkistä 13.5. mennessä. Helsingin yliopiston ja Helsingin Sanomien järjestämä paneelikeskustelu puolestaan on kaikille avoin eikä vaadi ilmoittautumista, ja sitä voi seurata myös suoratoiston välityksellä Tiedekulman verkkosivuilla.

Tiistai 21.5.2024 kello 16-17, Tiedekulman Fönsteri (Yliopistonkatu 4) ja kello 17-18.30, Tiedekulman Stage (tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona).

Samanlaisia tapahtumia