China Alumni Club

Paikalliset alumniklubit ovat yliopiston aiempien opiskelijoiden perustamia paikallisia ryhmiä, jotka toimivat osana Helsingin yliopiston alumniyhdistystä. Klubit mahdollistavat alumniuden toteuttamisen paikallisesti, missä tahansa ympäri maailmaa.

Jos haluat:

•     verkostoitua tutkijoiden kanssa Pekingin alueella
  •     pitää yhteyttä Helsingin yliopistoon
  •     verkostoitua kiinalaisten tai suomalaisten kanssa jotka asuvat Pekingin alueella
  •     tavata Helsingin yliopiston huippututkijoita useilta aloilta, kuten esimerkiksi ilmastomuutostutkimuksen ja lääketieteentutkimuksen aloilta
  •     ottaa yhteyttä suurlähetystöön ja oppia Suomen kehityksestä sekä suomalaisista liikekumppaneista
    Kiinassa
  •     hankkia kuusi uutta kontaktia Pekingissä akateemisella taustalla

sinun kannattaa ehdottomasti osallistua klubin tapahtumiin!

China Alumni Clubin jäsenet kokoontuvat kolme kertaa vuodessa, pääasiassa Pekingissä mutta myös muissa paikoissa kuten esimerkiksi Shanghaissa.

China Alumni Clubin ensimmäinen tapahtuma järjestettiin 15. lokakuuta 2016. Suurlähettiläs Marja Rislakki ja Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola isännöisivät tapahtumaa.

Toinen tapahtuma järjestettiin 18. maaliskuuta 2018 Pekingin yliopiston lakikoulun tuomioistuimen pihalla (Si Heyuan). Klubi kokoontui verkostoitumaan ja seurustelemaan tutkijoiden, muiden yliopistojen alumnien ja Pekingin alueen yrittäjien kanssa.

China Alumni Club hallitus 2017-2018

CHEN Yifeng, LL.D, Assistant Professor, Peking University Law School Associate
Prof. Li YING, Dr. Phil, Beijing Foreign Studies University

Muut hallituksen jäsenet ovat Xiaoyulong Chen, Harri Järveläinen, Qiao Mingqiang, Pauli Peräinen, Pekka Rislakki and Li Tian.

Lisätiedot:
Yhteyshenkilö Suomessa, Pia Österman, +358 29 412 4916, pia.osterman@helsinki.fi
Yhteyshenkilö Kiinassa, Li YING, +86 134 6654 3118,  liying@bfsu.edu.cn

China Alumni Club Pekingissä

Suurin Alumniyhdistyksen paikallisklubeista on Pekingissä toimiva China Alumni Club. Sen tapahtumiin on parhaimmillaan osallistunut liki 150 alumnia, ja kiinalaisessa sosiaalisen median palvelussa Wechatissa klubilla on 230 seuraajaa. Kasvunvaraakin on, sillä Kiinassa on yli 1 800 Helsingin yliopiston alumnia. Myös Helsinkiin tulevien opiskelijoiden määrän toivotaan kasvavan ja tutkimusyhteistyön kiinalaisten yliopistojen kanssa lisääntyvän. Helsingin yliopistolla on Kiinassa hyvä maine tutkijoiden parissa, mutta opiskelijoista harva tietää siitä.

– Suomen peruskoulu tunnetaan Kiinassa paremmin kuin korkeakoulutus, ja opiskelijat haluavat yleensä englanninkielisiin maihin. Alumnien ja esimerkiksi vaihto-opiskelijoiden kertomukset auttavat edistämään Helsingin yliopiston mainetta, China Alumni Clubin pääsihteeri Li Ying kertoo.

Ying on itse opiskellut Helsingin yliopistossa ja opettaa nyt suomen kieltä ja kulttuuria sekä toimii Suomen ja Pohjoismaiden tutkimuskeskusten päällikkönä Beijing Foreign Studies -yliopistossa.

– Helsingin yliopisto on huippuyliopisto, mutta tärkeää on myös se, että se sijaitsee Suomessa. Suomalainen kulttuuri on tärkeää Helsingin yliopistoon hakeutuville opiskelijoille ja tutkijoille. Tutkimuksen vapaus, tasa-arvo, yksityisyyden kunnioitus ja turvallisuus ovat tärkeitä asioita kiinalaisille.

China Alumni Club WeChat

China Alumni Club käyttää WeChat palevlua viestintävälineenä.

UHAlumni kiinalainen sähköposti: UHAlumni_Kiina@qq.com
WeChat tilin nimi: 赫大校友会UHAlumni
WeChat käyttäjätunnus: UHAlumni

Katso video China Alumni Clubin tapahtumasta

Kuka on Pekingin alueella toimiva alumni?

Alumneja ovat Helsingin yliopistossa tutkinto-oikeuden saaneet, tutkimustyössä olleet ja työsuhteeseen nimitetyt. Tutkintoa ei ole tarvinnut suorittaa valmiiksi. Myös opiskelijat ja työntekijät ovat alumneja. Kaikki jotka asuvat, työskentelevät tai säännöllisesti Bejingissä käyvät ovat tervetulleita liittymään China Alumni Clubiin.  Meidän alumnien perheenjäsenet ja ystävät ovat myös lämpimästi tervetulleita osallistumaan paikallisklubin tapahtumiin. Luodaan uusia ystäviä ja jaetaan kokemuksiamme Helsingistä ja Pekingissä!
Jäseniä kannustetaan liittymään Helsingin yliopiston alumniyhdistykseen, koska se luo vankan perustan paikallisklubin toiminnan tukemiselle.
Voit liittyä tällä liittymislomakkeella tai suoraan klubin tapahtumissa. Liittyminen on vapaaehtoista.

Meeting and cocktails

Chi­na Alumni Club
The dif­fe­rences in Chi­ne­se and Fin­nish educa­tion

Welcome to take part in The University of Helsinki China Alumni Club event on October 14th 2017 at 15:30-18:30. The event is at The Ambassador’s residence, 30 Guanghua Lu BEIJING. You will have the opportunity to network and mingle with fellow alumni. Present will be persons who are interested in and work with implementing Finnish educational know-how.

PROGRAM

15:30-16:15 Mingling and cocktails hosted by the residence and the club with key stakeholders in education present as well as researchers from the University of Helsinki.

16:05-16:15 The Ambassador Jarno Syrjälä as well as the President of the University Jukka Kola: Welcoming words

16:15-17:00 Joint discussion about the difference in Chinese and Finnish education followed by greetings by the head of the China Alumni Board, CHEN Yifeng, LL.D, Assistant Professor, Peking University Law School Associate.

16:15-17:00 Learning is meant to be fun! Learning trough playing for 3-8 children of the age of 0-5. During the discussion two teachers fluent in English from Dibi Academy play with the children in a separate room. Parents are welcome to participate.

17:00-18:30 Speed networking and buffet.

18:00-18:15 Director Johan Storgård presents the playful learning pedagogy.

18:15-18:30 Professor, Dr. Maija Aksela from the University of Helsinki presents the LUMA Centre China. The aim is to inspire and motivate children and youth into mathematics, science and technology through the latest methods and activities of science and technology education.

Welcome!

Don’t forget your business cards. If your company or organization is interested in getting in contact with the alumni in the club, please do not hesitate to contact us.