Alumnimatkat

Seikkailu, jolla on tarkoitus. Ikimuistoisia kokemuksia alumnien ja akateemisten asiantuntijoiden kanssa.

Seuraamme COVID-19 tilannetta ja toimimme viranomaisten suositusten mukaisesti. Lisätietoa matkatoimistolta alumni@axtours.fi tai puhelimitse 040 483 4950.

Kuninkaitten ja klaanien Skotlanti 21.-28.9.2022

Helsingin yliopiston alumniyhdistys järjestää matkan Skotlantiin 21.-28.9.2022. Vierailemme Hadrianuksen muurilla, viikinkien valtaamassa Lindisfarnen luostarissa, Stirlingin linnassa, jakobiittikapinallisista tunnetuilla Cullodenin nummilla sekä Loch Ness -järvellä. Matkan kohteina ovat myös Sir William Burrellin taidekokoelma, arkkitehtuuriltaan merkittävä Hill House sekä Fort Georgen tykistölinnoitus. Käymme myös Fort Williamissa, Edinburghin linnassa ja Holyroodhousen palatsissa, joka on kuningatar Elisabetin virallinen residenssi Skotlannissa.

Matkan asiantuntijana toimii Helsingin yliopiston historian professori Henrik Meinander, joka on myös Glasgow’n ylipiston alumni. Meinanderin aiheina ovat mm. alueen historia, Skotlannin ja muun Iso-Britannian suhteet, paikallinen nationalismi sekä urheilu. Edinburghissa illallisellemme osallistuu myös entinen Helsingin yliopiston ja nykyinen Edinburghin yliopiston professori Jaakko Hämeen-Anttila.

TÄYNNÄ (21.8.2022) voit tiedustella peruutuspaikkoja matkatoimistolta alumni@axtours.fi tai puh. +358 40 483 4950.

Israel ja Palestiina 18.-28.11.2022

Israel on samaan aikaan sekä nuori valtio että kolmelle uskonnolle – juutalaisuudelle, kristinuskolle ja islamille – keskeinen paikka. Pienestä koostaan huolimatta maalla on pitkään ollut historiallisesti ja geopoliittisesti suuri merkitys. Palestiinan alueella on ollut asutusta jo 8 000 vuotta eaa. ja ensimmäinen maininta Israelista löytyy egyptiläisestä Merenptahin steelasta 1200-luvulta eaa. Israelin upeat maisemat ulottuvat Hermon-vuoren lumihuippuisista vuorista Negevin autiomaan kraattereihin ja Välimeren valkohiekkaisiin rantoihin.

Vierailemme eri uskontojen kannalta merkittävissä kohteissa kuten Temppelivuorella, Öljymäellä, Getsemanen puutarhassa sekä Betlehemissä. Kävelemme Via Dolorosaa pitkin, käymme myyttisessä Masadan linnoituksessa sekä Karmelvuorella, josta näemme Harmageddonin laakson. Matkalla tutustumme myös Nimrodin linnoitukseen, Golanin kukkuloihin sekä Nasaretin, Akkon, Jaffan ja Caesearan kaupunkeihin. Näemme Hadrianuksen kaaren ja vierailemme Länsirannalla Ramallahissa sekä palestiinalaisessa Taybeh Beer -panimossa että israelilaisella Golan Heights -viinitilalla. Matka päättyy Tel Aviviin.

Matkan asiantuntijana toimii professori Hannu Juusola, Helsingin yliopiston Lähi-idän tutkimuksen professori ja Alue- ja kulttuurintutkimuksen maisteriohjelman johtaja.

Tiedustelut ja varaukset matkatoimistolta alumni@axtours.fi tai arkisin puh. +358 40 483 4950.

Tulevat alumnimatkat

Kevään 2023 matkoista tiedotamme viimeistään lokakuussa. Ohjelmassa on luvassa mm.

• Etelä-Korea ja Japani kevät tai syksy 2023. Matkan asiantuntijaluennoitsijoina toimivat FM, Annika Vellonen (Etelä-Korea) ja FM, Aleksi Järvelä (Japani).

Voit nyt ilmoittaa kiinnostuksesi matkatoimistolle: alumni@axtours.fi tai +358 40 483 4950.

(päivitetty 26.8.2022)