Alumnresor

Vi följer med läget för COVID-19 och agerar i enlighet med myndigheternas rekommendationer.  Ytterligare information fås av resebyrån alumni@axtours.fi eller per telefon 040 483 4950. Bokningar och förfrågningar riktas direkt till resebyrån.

DEN BLÄNDADE NORSKA KUSTEN 21-28.4.2023

Helsingfors universitets alumnförening gör en klassisk kryssning längs med Norges bländande vackra kust. Den norrgående rutten från Bergen till Kirknäs korsar polcirkeln och seglar runt Nordkap till det nordligaste hörnet av Europa. Den ruggiga och storslagen naturen, UNESCO:s världsarv och djupa fjordar är i focus på denna cirka tvåtusen kilometer långa resa längs den norska kusten. Hurtigruten beskrivs som världens vackraste sjöresa och är känd för sin 130-åriga historia, unika natur och dramatiska landskap.

Rutten är särskilt vacker på våren, när den omgivande naturen vaknar till liv efter vintern. På vägen får vi uppleva de underbara norska landskapen från fjordarna i söder till den karga skärgården i Europas nordligaste spets, där vintern fortfarande dröjer sig kvar. På vägen får vi lära känna hansestaden Bergen, Trondheim, vars Nidarosdomen (Nidarosdom) länge varit ett pilgrimsmål, och Tromsö, som kallats för porten till den arktiska världen. I Kirknäs deltar vi i en kungskrabbsafari och övernattar på snöhotell.

Alumnkryssningen kommer görs med det nya Havila Capella-fartyget. Fartyget är designat med den senaste tekniken för att minimera miljöbelastningen. Skeppets kök värnar om mattraditionerna i städerna och byarna längs rutten.

Förfrågningar och bokningar från resebyrå alumni@axtours.fi eller på vardagar telefon +358 40 483 4950. FULLBOKAD (31.1.2023). Du kan fråga om avbokningsplatser hos resebyrån.

MUSIK-OCH KULTURRESA TILL DRESDEN 2-6.6.2023

Dresden är en berömd kulturstad, vars arkitektur och gatuvyer en gång i tiden var de finaste i Europa. Dresdens gator dekoreras särskillt av Frauenkirche, den största lutherska kyrkan i världen, och med palats som ursprungligen är byggda på 1700-talet. Före andra världskriget vistades dåtidens kända personer i detta norra Florens, eftersom staden alltid har varit känd för ett särskilt högklassigt musikliv och Semperoperan, som fortfarande är en av de vackraste i Tyskland och har det bästa utbudet. Resans höjdpunkt är Dresdens musikfestival, med artister som t.ex Kimmo Pohjonen och Helsingfors barockorkester.

Det finns några platser kvar så agera snabbt! (31.1.2023). Förfrågningar och bokningar från resebyrån alumni@axtours.fi eller på vardagar telefon +358 40 483 4950.

KOMMANDE ALUMNRESOR

Vi informerar om resorna för våren 2023 i januari. Programmet kommer att innehålla bl.a.

• 5.-9.9.2023 Universitetsresa till Malmö-Lund-Köpenham
  • 23.-29.10.2023 Antikens spår i Sicilien

Broschyrerna för resorna publiceras i januari 2023. Du kan redan nu informera om ditt intresse för resan till resebyrån: alumni@axtours.fi eller +358 40 483 4950.

(uppdaterad 31.1.2023)