Alumnresor

Vi följer med läget för COVID-19 och agerar i enlighet med myndigheternas rekommendationer.  Ytterligare information fås av resebyrån alumni@axtours.fi eller per telefon 040 483 4950. Bokningar och förfrågningar riktas direkt till resebyrån.

Konungarnas och klanernas Skottland 21-28.9.2022

Helsingfors universitets Alumnföreningen arrangerar en resa till Skottland 21-28.9.2022. Vi besöker Hadrianus mur, klostret Lindisfarne som anfölls av vikingar, slottet Stirling, hedarna i Culloden kända för jakobitupproren och Loch Ness. Resan går också till Sir William Burrels konstsamling, Hill House som är känt för sin arkitektur och fästningen Fort George. Bland besöksmålen finns även Fort William, Edinburghs slott och palatset Holyrood som är drottning Elizabeths officiella residens i Skottland.

Expert under resan är professorn i historia vid Helsingfors universitet Henrik Meinander, som även är alumn av Glasgow universitet. Meinanders behandlar bl.a. områdets historia, relationerna mellan Skottland och resten av Stor-Britannien, den skotska nationalismen samt idrott. På vår middag i Edinburgh deltar även professor Jaakko Hämeen-Anttila, tidigare professor vid Helsingfors universitet och sedermera professor vid Edinburgh universitet.

FULLSATT (21.8.2022) du kan skicka förfrågan om eventuella lediga avbokningsplatser till resebyrån vie e-post: alumni@axtours.fi eller per telefon: +358 40 483 4950.

Israel och Palestina 18-28.11.2022

Israel är både en relativt ny statsbildning och en för tre religioner, judendomen, kristendomen och islam, central plats. Trots sin begränsade yta har landet både historiskt och geopolitiskt haft en stor betydelse. Den äldsta bebyggelsen i området är från 8000 f.Kr. och de första skriftliga källorna som nämner Israel härstammar från den egyptiska Merneptahstelen 1200 f.Kr. Israels intressanta landskap har en stor variation, Hermon-bergens snöbeklädda berg, kratrarna i Negev-öknen och vita medelhavsstränder kan alla ses under resans gång.

Vi besöker kända religiösa mål som Tempelberget, Oljeberget i Jerusalem, Getsemane örtagård och Betlehem. Vi vandrar längs med Via Dolorosa och besöker det mytiska fortet Masada, samt blickar ut över Harmagedon-dalen från Karmel-berget. Under resan besöker vi även Golan-höjderna, fortet Nimrod och städerna Nasaret, Akko, Jaffa och Caesarea. Vi besöker även Ramallah på Västbanken, det palestinska bryggeriet Taybeh-beer och vingården Golan-Heights. Resan avrundas i Tel Aviv.

Expert under resan är Helsingfors universitets professor i Mellanöstern-forskning Hannu Juusola.

KOMMANDE ALUMNRESOR

Vi informerar om resorna för våren 2023 senast i oktober 2022. Programmet kommer att innehålla bl.a.

• Sydkorea och Japan våren eller hösten 2023. Expertföreläsarna under resan är FM Annika Vellonen (Sydkorea) och FM Aleksi Järvelä (Japan).

Du kan redan nu informera om ditt intresse för resan till resebyrån: alumni@axtours.fi eller +358 40 483 4950.

(Uppdaterad 26.8.2022)