Kirjallisuuspiiri: Kimmo Nuotio

Kimmo Nuotio

Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori ja Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin johtaja Kimmo Nuotio keskustelee kirjasta Rikoksen ja rangaistuksen filosofia, jonka hän on toimittanut yhdessä Esko Yli-Hemmingin ja Sakari Melanderin kanssa. Nuotio on toiminut oikeustieteellisen tiedekunnan dekaanina sekä yliopistokollegion jäsenenä ja ollut mukana luomassa mm. Oikeusvaltiokeskusta. Kirjallisuuspiirissä Nuotiota haastattelee emeritusprofessori Markku Löytönen.

Rikoslaki rangaistuksineen on merkittävä valtion vallankäytön väline, joka vaikuttaa jokaisen elämään. Kun ihmistä rangaistaan, häneltä riistetään yksilölle normaalisti kuuluvia oikeuksia ja hänelle aiheutetaan tarkoituksellisesti kärsimystä. Miten rangaistuksen tuottama kärsimys yksilölle oikeutetaan?

Teoksessa Rikoksen ja rangaistuksen filosofia käsitellään ikiaikaisten kysymysten lisäksi ajankohtaisia näkökulmia rankaisemiseen ja rikosvastuuseen. Asettavatko neurotieteen ja käyttäytymistieteiden tulokset moraaliseen vastuullisuuteen liittyvät käytäntömme kyseenalaiseen valoon? Voisivatko robotit ja tekoäly olla rikosoikeudellisessa vastuussa?

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 25.4.2023 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona. HUOM: Tapahtuman vieras on vaihtunut alun perin ilmoitetusta.

Kirjallisuuspiiri: Syyskuu

Syyskuun kirjallisuuspiirin vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillÃ..

Kirjallisuuspiiri: Lokakuu

Lokakuun kirjallisuuspiirin vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillÃ..