Kulttuuritreffit: Haegue Yang ja Erkki Pirtola

Haegue-Yang_Continuous-Reenactments_Handles-1300×867

Vuoden ensimmäisillä Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin Taidemuseo HAMiin, jossa meillä on mahdollisuus tutustua sekä Haegue Yangin että Erkki Pirtolan näyttelyihin. Haegue Yangin Kerroksellisia uudelleentulkintoja -näyttelyyn on varattu alumneille kolme opastusta, ja samassa yhteydessä ehtii vielä tutustua itsenäisesti helmikuun alussa sulkeutuvaan Erkki Pirtolan Teoksia paperille -näyttelyyn.

Nykytaiteen kansainvälisesti tunnetuimpien nimien joukkoon kuuluva Haegue Yang on rakentanut Tennispalatsin suuriin kaarihalleihin kiehtovan veistoksellisen näyttämön, jonka ytimen muodostaa kaksi monumentaalista veistosryhmää. Yang tunnetaan eri kulttuurien käsityöperinteestä ammentavasta työläästä tekniikastaan, jossa luonnolliset ja tehdasvalmisteiset materiaalit yhdistyvät, ja myös HAMissa Yangille tunnusomaiset helisevät kulkuset yhdistyvät mm. käpyihin, LED-valoihin ja aurinkopaneeleihin.  Kokonaisuus muuttaa arkiset esineet visuaalisesti vaikuttaviksi liikuteltaviksi teoksiksi, joita säestää ajoittain Isang Yunin ja Igor Stravinskyn musiikki luoden immersiivisiä veistoksellisia sinfonioita.

Erkki Pirtola (1950–2016) oli monialainen kuvataiteilija, joka tunnettiin myös kirjoittajana ja dokumentaristina. Pirtolan juuret ovat Helsingin yliopiston Piirustussalissa, jossa hän opiskeli 1970-luvun alussa. Teoksia paperille -näyttely kokoaa yhteen Pirtolan piirustuksia koko hänen uransa ajalta. Kokonaisuus sisältää piirustuksien lisäksi myös muita paperille tehtyjä teoksia kuten kollaaseja ja akvarelleja. Näyttely esittelee suvereenin piirtäjän ja on samalla taiteilijamuotokuva vilpittömyydestä ja syvästi inhimillisestä huumorintajusta, mutta myös maanisesta itseilmaisun ja dokumentoinnin tarpeesta.

Kulttuuritreffeille mahtuu yhteensä 90 alumnia, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Opastus on Alumniyhdistyksen jäsenille ja heidän seuralaisilleen maksuton, mutta osallistujien tulee maksaa HAMin pääsymaksu itse (aikuiset 18 €, alennusryhmät 12 €, alle 18-vuotiaat ja Museokortin haltijat 0 €).

HUOM. Tapahtuma on täyteen varattu.

Keskiviikko 31.1.2024 kello 17.00 ja 17.45, Helsingin taidemuseo HAM (Tennispalatsi, Eteläinen rautatiekatu 8).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..