Tiedeklubi: Kulttuurihistoriallinen tiede kohtaa taiteen

Tiedekahvil

Kuva: Anne Haapanen

Taide on ollut läsnä kulttuurihistorian tutkimuksessa pitkään niin tutkimuksen kohteena, tutkimusmenetelmänä kuin tutkimuksen inspiraationa. Millaisin keinoin kulttuurihistorian tutkimus tutkii ja luo taidetta? Miten menneisyyden ilmiöitä voidaan tutkia taiteen tekemisen keinoin? Voivatko taiteen keinot toimia historiallisen tiedon popularisoinnin välineenä?

Keskustelemassa kulttuurihistorian ja taiteen suhteesta ovat FT, tutkijatohtori Karoliina Sjö ja FT, kulttuurihistorian tutkija ja tietokirjailija Hanna-Reetta Schreck. Keskustelua vetää Kulttuurihistorian seuran puheenjohtaja, professori Hannu Salmi. Lokakuun Tiedeklubia isännöi Kulttuurihistorian seura.

– Kulttuurihistorian seuran puheenjohtaja, professori Hannu Salmi tulee vetämään keskustelua. Lisäksi Hanna-Reetta Schreckin titteli on muuttunut maisterista tohtoriksi.

Tiedeklubeja luotsaa Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), ohjelmasta vastaavat TSV:n jäsenseurat ja myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tilaisuudet järjestetään tällä kaudella Tieteiden talon Tiedekahvilassa ja äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 11.10.2023 kello 17-18, Tieteiden talon Tiedekahvila (Kirkkokatu 6).