Tiedeklubi: Metsäkato Suomessa

Tiedekahvil

Kuva: Anne Haapanen

Metsäkatoa Suomessa on pidetty historian ilmiönä. Kuitenkin Suomen metsäala pienenee edelleen, vuosien mittaan merkittävässä määrin. Mikä aiheuttaa nykyisen metsäkadon Suomessa? Uhkaako metsäkato hiilinielujamme? Mitkä ovat vaikutukset luonnon monimuotoisuudelle? Millaisia sosiaalisia konflikteja metsäkato ja sen torjuminen aiheuttavat?

Metsäkadon syistä, seurauksista ja torjunnasta keskustelevat professori Lasse Peltonen Itä-Suomen yliopistosta ja ja tutkimusprofessori Artti Juutinen Luonnonvarakeskuksesta. Keskustelua juontaa yliopistotutkija Anna Lintunen Helsingin yliopistosta. Marraskuun Tiedeklubia isännöi Suomen Metsätieteellinen Seura.

Tiedeklubeja luotsaa Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), ohjelmasta vastaavat TSV:n jäsenseurat ja myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tilaisuudet järjestetään tällä kaudella Tieteiden talon Tiedekahvilassa ja äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 15.11.2023 kello 17-18, Tieteiden talon Tiedekahvila (Kirkkokatu 6).