Kulttuuritreffit: Meren muisti – Havets minne

Omakuva Kökar_Raimo Sundelin

John Nurmisen Säätiö ja Helsingin yliopiston alumniyhdistys järjestävät valokuvallisen keskustelutilaisuuden saaristoluonnon kauneudesta ja haavoittuvaisuudesta. Tilaisuudessa pääset näkemään Raimo Sundelinin upeita kuvia ja kuulemaan tarinoita niiden taustalla. Raimo Sundelin on Suomen Majakkaseuran perustajajäsen sekä Suomen Luonnonvalokuvaajien ja Ammattiluonnonkuvaajien jäsen. Hänen kuvistaan on toimitettu useita saaristoaiheisia näyttelyitä, ja hän on toiminut valokuvaajana monissa luonnonvalokuvausta ja saaristoa käsittelevissä kirjoissa. Sundelinin spartalainen asenne ja hyvät unenlahjat ovat auttaneet häntä tallentamaan lounaisen saariston hurjia säitä, upeita maisemia, kallioita ja lintuja yli 30 vuoden ajan. Siinä ajassa ympäristö on muuttunut, eikä parempaan suuntaan. Sundelinin usko yksittäisten kuvien muutosvoimaan on vuosikymmenten saatossa laimentunut, mutta rakkaus saaristoon ja sen suojelemiseen ei.

John Nurmisen Säätiön kustantama kaksikielinen Meren muisti – Havets minne on valokuvaaja Raimo Sundelinin elämäntyön, tuhansien saariretkien kuvallinen dokumentti. Sundelinin vuosikymmenten aikana taltioimat kuvat paljastavat, miten lounaisen saariston elämä ja luonnon monimuotoisuus ovat muuttuneet aikojen saatossa.

Tiistai 23.11.2021 kello 17-18. Paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Ilja Repin: Ristisaatto Kurskin kuvernementissa (1881–1883). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova

Kulttuuritreffit: Ilja Repin

Ateneumin taidemuseossa nähdään kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 19..
Kuva: Otto-Ville Väätäinen