Miljardikuopasta uuteen nousuun – Yliopistojen suuri vaalikeskustelu

unifi_vaalikeskustelu1_rajattu

Mitä Suomelle kuuluu? Sota naapurissa, ilmastonmuutos, osaajapula, energiakriisi, heikko tuottavuus – haasteiden lista on pitkä. Meiltä puuttuu koulutettua työvoimaa ja TKI-koneemme yskii. Missä tunnelmissa etenemme kohti seuraavaa hallituskautta? Sammuttaako viimeinen valot vai otammeko huolehtiaksemme sen, että valot pysyvät päällä? Olisiko nyt aika satsata osaamiseen ja uuteen tietoon?

Eduskuntavaalien lähestyessä Suomen yliopistot ja Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry järjestävät vaalikeskustelun puolueiden johdolle. Tule kuulemaan, miten pääpuolueet vastaavat kysymyksiin siitä, miten Suomi pärjää tulevaisuudessa ja millaisia panostuksia tutkimukseen ja koulutukseen puolueet ovat valmiita tekemään.

Keskustelemassa ovat Anders Adlercreutz (rkp), Li Andersson (vas), Sari Essayah (kd), Petri Honkonen (kesk), Antti Lindtman (sdp), Maria Ohisalo (vihr), Sakari Puisto (ps) ja Elina Valtonen (kok). Poliittisia päättäjiä haastavat puheenvuoroillaan näyttelijä, professori Elina Knihtilä, ekonomisti Sixten Korkman sekä SYL:n hallituksen puheenjohtaja Lotta Leinonen. Keskustelun juontaa toimittaja Seija Vaaherkumpu.

Ilmoittaudu mukaan keskusteluun sekä klo 17.30 alkavaan cocktail-tilaisuuteen viimeistään keskiviikkona 1.2. Keskustelua voi seurata myös suoratoistona allaolevasta linkistä. llmoittautuessasi tapahtumaan kirjoita Organisaatio-kenttään “Alumniyhdistys”. Lisätiedot: Jenni Koistinen, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry (jenni.koistinen@unifi.fi).

Keskiviikko 8.2.2023 kello 16-17.30, Yliopiston juhlasali (Aleksanterinkatu 5). Tilaisuutta voi seurata myös suoratoistona.

Talous ja humanismi

Ideat muokkaavat maailmaa ja ne ovat muovanneet myös taloudellista todellisuutta. Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kultt..
Kuva: Jani Laukkanen

Vuoden Alumnin juhlaluento: Mari Leppänen