Talous ja humanismi

Ideat muokkaavat maailmaa ja ne ovat muovanneet myös taloudellista todellisuutta. Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kulttuuritietoisuutta ja humanismia.

Alumniyhdistyksen suuressa paneelikeskustelussa ekonomisti Sixten Korkman, kansleri emeritus Ilkka Niiniluoto ja ekonomisti Vesa Vihriälä pohtivat talouden ja humanismin välistä suhdetta ja keskinäistä riippuvuutta. Iltaa isännöi ja keskustelua johtaa Alumniyhdistyksen valtuuskunnan jäsen ja Vuoden Alumni 1999 Erkki Liikanen. Keskustelun lopuksi on aikaa myös osallistujien kysymyksille.

Keskustelu pohjautuu Sixten Korkmanin uutuusteokseen Talous ja humanismi. Kirjassa Korkman vie lukijan älyllisesti valaisevalle matkalle halki aatteita ja arvoja muovanneiden kehityskausien. Hän pohtii myös, millaista moraalista uudelleenajattelua kestävä talousjärjestelmä nyt ja tulevaisuudessa kaipaisi.

Keskiviikko 15.2.2023 kello 17-18.30, Porthanian sali PII (Yliopistonkatu 3). Tilaisuutta voi seurata vain paikan päällä.

Kuva: Jani Laukkanen

Vuoden Alumnin juhlaluento: Mari Leppänen

Entä jos Suomi olisi tulevaisuudessakin uskonnonvapauden edelläkävijä? Uskonnonvapauslaki 100 vuotta Alumniyhdistyksen kevät huipentuu perinteiseen tapaan Vuoden Alumnin juhlaluentoon. Kaikille avoimen yleisöluennon pitää Alumniyhdistyksen Vuoden Alumn..
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto