Tiedeklubi: Lääkekehitys taistelussa sairauksia vastaan

Manalan-kellari

Miten molekyylistä syntyy uusi lääke? Lääkekehityksen merkitys on korostunut koronapandemian aikana ja se kasvaa myös tulevaisuudessa. Tule kuulemaan lääkekehityksen vaiheista, mahdollisuuksista sekä alan uusimmista puheenaiheista. Tiedetoimittaja Leena Mattila haastattelee Orion Pharman Principal Scientist Olli Törmäkangasta. Marraskuun Tiedeklubin järjestää Suomalaisten Kemistien Seura.

Tiedeklubien tavoitteena on tarjota mielenkiintoista tiedeohjelmaa parhaaseen after work -aikaan. Ravintola Manalassa järjestettävien livetapahtuman lisäksi Tiedeklubien ohjelmaa voi kuunnella podcast-muodossa. Tilaisuudet tallennetaan ja julkaistaan äänitiedostoina aina tapahtuman jälkeisenä päivänä Tiederadiossa SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Tiedeklubien pääjärjestäjä on Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), joka vastaa muun muassa Tieteen päivien ja Tieteiden yön järjestelyistä. Syksyn 2021 Tiedeklubien ohjelmasta vastaavat Suomen ympäristökeskus SYKEKirjallisuudentutkijain Seura ja Suomalaisten Kemistien Seura. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston alumniyhdistys.

Tiedeklubeille on vapaa pääsy mutta tilaisuudessa on rajallinen määrä paikkoja. Paikat jaetaan ilmottautumisjärjestyksessä. Toimithan nopeasti!

Keskiviikko 17.11.2021 kello 17-18, Ravintola Manala, (Dagmarinkatu 2).

Kuva/Foto: Pekka Turunen

Kalastus muutoksessa

Moni rannikkokalastaja nostaa verkkonsa ja rysänsä vedestä viimeistä kertaa, ja samalla katoaa pala ikiaikaista elämäntapaa. Millaista on romantisoidun kalastajan ammatin arki ja millaisessa muutoksessa kalastus on elinkeinona? Mitä kaloja Itämeressä ..

Tieteen Päivät 11.-15.1.2023