Tiedeklubi: Lääkekehitys taistelussa sairauksia vastaan

Manalan-kellari

Miten molekyylistä syntyy uusi lääke? Lääkekehityksen merkitys on korostunut koronapandemian aikana ja se kasvaa myös tulevaisuudessa. Tule kuulemaan lääkekehityksen vaiheista, mahdollisuuksista sekä alan uusimmista puheenaiheista. Tiedetoimittaja Leena Mattila haastattelee Orion Pharman Principal Scientist Olli Törmäkangasta. Marraskuun Tiedeklubin järjestää Suomalaisten Kemistien Seura.

Tiedeklubien tavoitteena on tarjota mielenkiintoista tiedeohjelmaa parhaaseen after work -aikaan. Ravintola Manalassa järjestettävien livetapahtuman lisäksi Tiedeklubien ohjelmaa voi kuunnella podcast-muodossa. Tilaisuudet tallennetaan ja julkaistaan äänitiedostoina aina tapahtuman jälkeisenä päivänä Tiederadiossa SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Tiedeklubien pääjärjestäjä on Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), joka vastaa muun muassa Tieteen päivien ja Tieteiden yön järjestelyistä. Syksyn 2021 Tiedeklubien ohjelmasta vastaavat Suomen ympäristökeskus SYKEKirjallisuudentutkijain Seura ja Suomalaisten Kemistien Seura. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston alumniyhdistys.

Tiedeklubeille on vapaa pääsy mutta tilaisuudessa on rajallinen määrä paikkoja. Paikat jaetaan ilmottautumisjärjestyksessä. Toimithan nopeasti!

Keskiviikko 17.11.2021 kello 17-18, Ravintola Manala, (Dagmarinkatu 2).

Keskustelu: Onko koulutuksella tulevaisuutta?

Tekoäly jyllää ja ajat muuttuvat, mutta koulun ja opiskelun dilemmat pysyvät. Millaisin opein tulevia tieteentekijöitä ja kansalaisia koulutetaan ja mitä voimme suomalaisen kasvatuksen historiasta oppia? Alumniyhdistyksen ja Antikvariaatti Sofian yhdess..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 8.-26.4.

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, tois..