PERUTTU: Tiedeklubi: Aina ajankohtaiset kirjallisuuden klassikot

Manalan-kellari

HUOM: Tapahtuma on valitettavasti jouduttu perumaan sairastapauksen takia. Se pyritään sisällyttämään kevään 2022 Tiedeklubien ohjelmaan.

Vaikka kirjallisuuden klassikoita on raivattu ajankohtaisemman aineiston tieltä koulujen opetussuunnitelmissa, niiden merkitystä syvällisen ajattelun, itsetuntemuksen ja empatian kehittäjinä on korostettu. Miksi klassikoiden pariin kannattaa palata, ja millaisin näkökulmin nykyinen kirjallisuudentutkimus niitä lähestyy? Kirjallisuuden ikivihreistä keskustelevat klassikkojen talttuja, kirjallisuudentutkija FT Maria Laakso sekä yleisen kirjallisuustieteen dosentti Sanna Nyqvist. Joulukuun Tiedeklubin järjestää Kirjallisuudentutkijain seura.

Tiedeklubien tavoitteena on tarjota mielenkiintoista tiedeohjelmaa parhaaseen after work -aikaan. Ravintola Manalassa järjestettävien livetapahtuman lisäksi Tiedeklubien ohjelmaa voi kuunnella podcast-muodossa. Tilaisuudet tallennetaan ja julkaistaan äänitiedostoina aina tapahtuman jälkeisenä päivänä Tiederadiossa SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Tiedeklubien pääjärjestäjä on Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), joka vastaa muun muassa Tieteen päivien ja Tieteiden yön järjestelyistä. Syksyn 2021 Tiedeklubien ohjelmasta vastaavat Suomen ympäristökeskus SYKE, Kirjallisuudentutkijain seura ja Suomalaisten Kemistien Seura. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston alumniyhdistys.

Tiedeklubeille on vapaa pääsy mutta tilaisuudessa on rajallinen määrä paikkoja. Paikat jaetaan ilmottautumisjärjestyksessä. Toimithan nopeasti!

Keskiviikko 15.12.2021 kello 17-18, Ravintola Manala (Dagmarinkatu 2).

Keskustelu: Onko koulutuksella tulevaisuutta?

Tekoäly jyllää ja ajat muuttuvat, mutta koulun ja opiskelun dilemmat pysyvät. Millaisin opein tulevia tieteentekijöitä ja kansalaisia koulutetaan ja mitä voimme suomalaisen kasvatuksen historiasta oppia? Alumniyhdistyksen ja Antikvariaatti Sofian yhdess..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 8.-26.4.

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, tois..