Tiedeklubi: Aina ajankohtaiset kirjallisuuden klassikot

Tiedeklubi

Vaikka kirjallisuuden klassikoita on raivattu ajankohtaisemman aineiston tieltä koulujen opetussuunnitelmissa, niiden merkitystä syvällisen ajattelun, itsetuntemuksen ja empatian kehittäjinä on korostettu. Miksi klassikoiden pariin kannattaa palata, ja millaisin näkökulmin nykyinen kirjallisuudentutkimus niitä lähestyy? Kirjallisuudentutkijain seuran huhtikuussa järjestettävällä Tiedeklubilla keskustellaan kirjallisuuden ikivihreistä. Keskustelijoina klassikkojen taltuttaja ja kirjallisuudentutkija FT Maria Laakso sekä yleisen kirjallisuustieteen dosentti Sanna Nyqvist.

Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) luotsaamat Tiedeklubit järjestetään keväällä 2022 Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5). Kevään Tiedeklubeilla keskustellaan nuorten vaikutusmahdollisuuksista, klassikkokirjallisuuden lukemisesta ja tutkimisesta sekä hyvinvoinnista ikääntyvässä yhteiskunnassa. Ohjelmasta vastaavat Nuorisotutkimusseura, Kirjallisuudentutkijain seura ja SustAgeable-hanke. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston alumniyhdistys. Tilaisuudet äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Tiedeklubeille on vapaa pääsy, mutta tilaisuudessa on rajallinen määrä paikkoja. Paikat jaetaan ilmottautumisjärjestyksessä – toimithan nopeasti! Tiedeklubeja ei ole mahdollista seurata suoratoistona.

Keskiviikko 20.4.2022 klo 17–18, Rosebud Sivullinen -kirjakauppa (Kaisaniemenkatu 5).

Tiedeklubi: Maaliskuu

Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) luotsaamat Tiedeklubit jatkuvat keväällä 2023. Ohjelmasta vastaavat tuttuun tapaan TSV:n jäsenseurat, minkä lisäksi myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tilaisuudet järjestetään tällä kaudella Tiet..

Tiedeklubi: Huhtikuu

Tiedeklubi: Toukokuu