Tiedeklubi: Mitä on estetiikan tutkimus?

Kuva: Anne Haapanen

Arkikielessä termi “estetiikka” liitetään useimmiten visuaaliseen kauneuteen. Tieteenalana estetiikan kenttä ulottuu kuitenkin kauneuden käsityksiä laajempiin kokonaisuuksiin. Yksi keskeisimpiä nykyestetiikan tutkimuskohteita on esteettinen kokemus, joka voi nousta esiin erilaisissa asiayhteyksissä, kuten elokuvissa, arkisissa askareissa – tai vaikkapa keskustelussa.

Estetiikan eri lähestymistapoja edustavat panelistit dosentti Martta Heikkilä, dosentti Kalle Puolakka sekä visuaalisen kulttuurin teorian vanhempi yliopistolehtori Max Ryynänen avaavat viimeisimpien kirjojensa valossa, mitä kaikkea estetiikan tutkimus pitää sisällään. Tilaisuuden järjestää Suomen Estetiikan Seura.

Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) luotsaamat Tiedeklubit järjestetään Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa. Syksyn 2022 Tiedeklubien ohjelmasta vastaavat Suomen Estetiikan Seura, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Suomen Pelitutkimuksen Seura, minkä lisäksi myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tiedeklubit äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan tapahtumien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 14.9.2022 kello 17-18, Rosebud Sivullinen -kirjakauppa (Kaisaniemenkatu 5).