Tiedekulma: Avaruus 10 minuutissa

SCENIC VIEW OF SILHOUETTE LANDSCAPE AGAINST SKY AT NIGHT

Helsingin yliopiston Tiedekulman järjestämässä tapahtumassa tutkijat tarjoavat neljä ajankohtaista näkökulmaa avaruuteen. Tule mukaan oppimaan, miksi avaruusromu on ongelma, ovatko asteroidit todellinen uhka planeetallemme, mitä vaikutuksia avaruusmyrskyillä on Maassa ja mitä nykytutkimus sanoo mustista aukoista. Aiheista kertovat yleistajuisesti avaruusfyysikko Markus Battarbee, tähtitieteilijä Mikael Granvik, teoreettinen astrofyysikko Peter Johansson ja avaruusfyysikko Emilia Kilpua. Tapahtuman juontaa Liisa Mayow.

Esityksiä voi seurata paikan päällä Tiedekulmassa (missä voi myös sukeltaa universumin syövereihin VR-simulaation avulla) tai striimin välityksellä Tiedekulman sivuilla, eikä erillistä ilmoittautumista tarvita. Tarkemmat tiedot illan esityksistä ja puhujista sekä linkki suoratoistoon löytyvät Tiedekulman sivuilta allaolevasta linkistä. Tapahtuma on osa Tiedekulman 13.-23.9. toteuttamaa Katse ylös -ohjelmasarjaa.

Tiistai 13.9.2022 kello 17, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Pinnan alla: Suomalaiset antiikkikokoelmat

Helsingin yliopiston alumniyhdistys ja Christine ja Göran Schildtin säätiö järjestävät yhteistyössä Pinnan alla -tapahtumasarjan, johon kuuluu kaksi luentoa keväällä 2023. Tapahtumasarja huipentuu alkusyksyllä 2023, jolloin on vuorossa luentojen t..

Pinnan alla: Alvar Aallon arkkitehtuuri