Tiedekulma: Euroopan näkymättömät rajat

Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen ja Tiedekulman järjestämässä tapahtumassa tutkijat pohtivat, keitä Euroopassa autetaan ja millaisia solidaarisuuden rajoja Euroopan sisällä kulkee. Vuoden 2022 tapahtumat ovat tehneet näkyväksi sen, miten eri tavalla Euroopassa on suhtauduttu sodalta turvaa hakeviin. Myös valtiotasolla on punnittu auttamisen ja solidaarisuuden rajoja ja arvioitu liittolaisuussuhteita uudelleen. Aiheesta keskustelemassa ovat akatemiatutkija Timo Miettinen, vastaava tutkija Miika Tervonen ja tutkijatohtori Johanna Vuorelma.

Keskustelua voi seurata paikan päällä Tiedekulmassa tai striimin välityksellä Tiedekulman sivuilla, eikä erillistä ilmoittautumista tarvita. Tarkemmat tiedot tapahtumasta ja puhujista sekä linkki suoratoistoon löytyvät Tiedekulman sivuilta allaolevasta linkistä. Tapahtuma on osa Tiedekulman ja HY:n Eurooppa-tutkimuksen keskuksen 28.9.-16.11. toteuttamaa Pinnalla: Eurooppa murroksessa -ohjelmasarjaa.

Keskiviikko 19.10.2022 kello 17, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Keskustelu: Onko koulutuksella tulevaisuutta?

Tekoäly jyllää ja ajat muuttuvat, mutta koulun ja opiskelun dilemmat pysyvät. Millaisin opein tulevia tieteentekijöitä ja kansalaisia koulutetaan ja mitä voimme suomalaisen kasvatuksen historiasta oppia? Alumniyhdistyksen ja Antikvariaatti Sofian yhdess..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 8.-26.4.

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, tois..