Tietokirjaklubi: Tuomas Heikkilä

Kuva Paula Virta

Joulukuun tietokirjaklubin vieraana on kirkkohistorian professori Tuomas Heikkilä, joka keskustelee kirjansa Lalli – kansallismurhaajan muotokuva teemoista yhdessä emeritusprofessori Markku Löytösen kanssa.

Kertomuksen mukaan Lalli surmasi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä 1150-luvulla. Onko tarina kuitenkaan totta? Kuka Lalli oikeastaan oli – ja mitä hänestä tiedämme? Lalli on elänyt suomalaisten mielissä keskiajalta 2020-luvulle: häntä on kirottu kylmäverisenä murhaajana ja ihailtu kotiaan puolustaneena kansallissankarina. Kansallispahiksen vuosisatainen tarina on kertomus suomalaisuudesta ja sen rakentamisesta – meistä ja muista. Palkitun historioitsija Tuomas Heikkilän teoksessa Lalli saa viimein oman historiansa.

Tietokirjaklubeilla perehdytään monipuolisesti tietokirjatyyppeihin ja -kirjailijoihin. Tietokirjallisuus kattaa 80 % kirjamarkkinoista ja Helsingin yliopisto on Suomen suurin tietokirjallisuuden sisällöntuottaja. Tietokirjaklubien ohjelman ovat suunnitelleet Humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 20.12.2022 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Syyskuu

Syyskuun kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja t..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Lokakuu

Lokakuun kirjallisuuspiirin tutkijatiistain vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja t..